Rencana Galakkan Budaya Membaca

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 5/06/2008 08:08:00 AM | 0 Pandangan »


Menggerakkan daya gelombang membaca - UtusanOnline
Oleh KHAIRUSY SYAKIRIN HAS-YUN HASHIM



SETIAP sesuatu yang tercipta di dunia ini mengeluarkan gelombang, percaya atau tidak, walaupun seketul batu yang kecil.


Setiap gelombang mempunyai sifat dan daya kekuatannya yang tersendiri. Seperti gelombang Alpha yang didapati adalah antara bentuk gelombang yang paling 'tenang'. Tsunami yang melanda Aceh pada Disember 2004 pula adalah gelombang 'pemusnah' yang terkenal dengan kekuatan hentaman yang belum pernah terjadi sebelum ini.

Begitu juga dengan usaha untuk mewujudkan gelombang membaca, terutamanya di kalangan rakyat Malaysia. Ia juga perlu mempunyai sifat dan daya kekuatannya tersendiri. Mungkin telah banyak bahan rujukan yang ditulis secara tidak langsung mengenai usaha mewujudkan gelombang ini. Namun begitu, satu usaha yang lebih proaktif dan bersepadu perlu diwujudkan.
Persoalannya, bagaimana?
Untuk mewujudkan daya-daya penggerak gelombang membaca, beberapa ciri daya-daya itu perlu diperjelas dan dibincangkan. Seperti mana para saintis mengkaji, menulis dan menerima komen membina untuk melengkapkan kajian mereka, begitu juga yang harus berlaku kepada perbincangan isu-isu yang melibatkan pewujudan budaya 'baru' di dalam masyarakat kita, seperti budaya membaca.
Antara daya-daya yang perlu diwujudkan ialah daya penggerak iaitu manusia itu sendiri. Mereka yang 'terpilih' perlulah mempunyai ilmu yang cukup untuk memperkatakan tentang budaya membaca, perihal dunia buku, epistomologi, biblioholism dan sebagainya yang amat berkaitan dengan masyarakat, membaca dan budaya.
Ciri-ciri lain yang perlu ada, jika dapat dirujuk pada The Tipping Point, tulisan Malcom Gladwell ialah seseorang penggerak itu perlulah dikategorikan di dalam The Law of the Few. Gladwell telah membicarakan tentang teorinya ini dengan mencadangkan bahawa walaupun hanya menggunakan sejumlah kumpulan manusia yang sedikit, perubahan besar akan berlaku.
Namun begitu, sejumlah kumpulan manusia yang sedikit itu perlulah pula mempunyai ciri-ciri yang memungkinkan mereka dikenali sebagai Penggerak. Tiga ciri-ciri tersebut ialah penghubung (connector), pakar (maven) dan jurujual (salesman).
Penghubung ialah mereka yang mempunyai 'kuasa semula jadi' yang dapat menghubungkan masyarakat dengan seseorang individu. Beliau perlulah berkuasa (dalam erti kata masyarakat mendengar dan menerima nasihatnya) dan setiap individu di dalam masyarakat dihubungkan secara langsung atau tidak langsung kepada penghubung tersebut.
Manakala pakar ialah mereka yang mempunyai ilmu dan memahami selok-belok bidang tersebut.
Dan jurujual ialah mereka yang mempunyai ciri-ciri semula jadi yang dapat menarik perhatian masyarakat terhadap perkara atau objek yang menjadi barangan jualannya.
Buku dan industri buku itu sendiri adalah daya penariknya. Buku tidak boleh dianggap sebagai bebanan kepada seseorang atau sesuatu masyarakat. Buku perlu dilihat sebagai penyumbang kepada ekonomi dan perubahan sosiobudaya. Buku perlu 'diubah suai' bersesuaian dengan kehendak masyarakat. Di dalam masyarakat maju seperti di negara-negara Barat dan maju, buku tidak lagi dilihat sebagai sebuah hasil karya yang membosankan atau mempunyai reka kulit buku yang langsung tidak menarik. Perubahan perlu dilakukan dan sesebuah syarikat penerbitan perlu berani berinovasi. Inovasi pula perlulah diikuti dengan penyelidikan dan pembangunan. Maka untuk itu faktor kewangan perlu diambil kira.
Penerbit perlu sanggup mengeluarkan sejumlah wang daripada modalnya untuk memastikan buku-buku terbitannya kelak diterima oleh masyarakat, yang bukan sekadar melihat isinya, malah kulit dan kualiti penerbitannya itu.
Industri buku, terutamanya kedai-kedai buku perlu berani tampil dengan perubahan. Reka letak rak-rak buku, kaedah-kaedah pemasaran terkini dan alat-alat bantu pemasaran perlu diambil kira.
Masyarakat itu sendiri merupakan daya penolak. Sesuatu budaya adalah terhasil daripada amalan yang telah diamal dan diterima oleh sesuatu masyarakat. Ia tentunya mengambil tempoh masa tertentu untuk berevolusi. Bagaimana ia bermula, tentunya daripada seseorang individu yang kemudiannya diterima pakai oleh keluarga tersebut, lantas diterima dan diamalkan oleh masyarakat setempat. Kita sebagai umat Melayu di Malaysia tentunya mempunyai 1,001 amalan yang telah sebati dengan umat ini sendiri. Dan disebabkan itulah budaya terhasil dan menjadi darah daging pengamalnya.
Begitu juga dengan budaya membaca yang diperbincangkan di dalam tulisan ini. Ia perlu diamalkan terlebih dahulu oleh individu-individu yang telah dikenal pasti sebagai penggerak. Lantas, penggeraklah juga yang akan menolaknya ke hadapan supaya kemudiannya dapat dijadikan amalan masyarakat setempat.
Ia tentunya bukan satu perkara yang mudah. Daya-daya yang telah dibincangkan di atas perlulah mengalami proses evolusi yang akan mengambil masa. Sekiranya daya-daya tersebut dapat diwujudkan terlebih dahulu, tidak mustahil siri gelombang akan wujud. Tidak besar, kecil pun memadailah sebagai permulaan. Gelombang-gelombang air di lautan, walaupun mungkin ada yang kecil, tetapi tidak mustahil berupaya mewujudkan siri gelombang air yang lebih besar, lantas dapat meranapkan pantai-pantai berbatu di pesisirnya. Itulah kekuatan sesebuah gelombang.

0 Pandangan