Isu Bahan Api - Pandangan daripada seorang sahabat

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 5/08/2008 08:56:00 AM | 0 Pandangan »

Email ini saya terima daripada seorang sahabat daripada starian86-90@yahoogroups.com yang sering memberikan pandangan terhadap PAS dan Pakatan Rakyat untuk memperbaiki dan memperkemaskan tindakan untuk menunaikan janji dan meraih sokongan berterusan daripada rakyat.

Sahabat-sahabat dalam yahoogroup ini saya kategorikan sebagai anak-anak muda yang terpelajar yang pernah bersama saya di Sekolah Tuanku Abdul Rahman, Ipoh daripada tahun 1986 sehingga 1990, datang pelbagai latar belakang yang cukup prihatin dengan perkembangan politik dan ekonomi negara.

Insya Allah, pandangan beliau ini akan dipanjangkan.

Syukran Bro...

-------------------------------------------------

Baru - baru ni aku terbaca artikel dalam magazine chip, depa dah buat kereta yang pakai elektrik, kereta tu boleh berjalan sejauh 160,000 km dengan hanya 3 hingga 5 jam charging time dan pick up pula ,0-4 saat untuk0 ke 100km/h. Ada jugak kereta lain seperti hybrid yang pakai minyak dangas, di mana satu liter boleh pergi sampai 60 km. Pihak kerajaan tidak boleh membangkitkan isu subsidi lagi untuk sementara waktu, ini boleh mengurangkan kos.

Selalunya penngunaan barang mentah naik apabila dikaitkan dengan harga minyak yang tak dapat di kawal di pasaran antarabangsa. Dengan perlaksanaan car yang ini penggunaan minyak dapat dikurangkan. Isu yang seterusnya di bangkitkan oleh pihak kerajaan adlah seperti berikut:-

1. Pengusaha stesyen minyak akan rugi, untuk pengetahuan umum pengusaha stesyen minyak akan kekurangan pendapatan, ini adalah betul mereka akankekurangan pendapatan dalam 30 hingga 50 peratus.

Untuk pengetahuan pihak Faizi, kebanyakkan pengusaha minyak telah menjalani hidup yang mewah atas kesusahan pengguna selam ini , dan rata-rata mereka yang membuka usaha stesyen minyak adalh terdiri dari orang yang kaya dan mempunyai perhubungan politik dengan orang atasan. Ini tidak akan menimbulkan masalah kerana pengurangan pendapatan tidak bermakna meraka akan susah , tetapi mereka akan hidup kurang mewah.

Lagi satu mekanisma yang boleh di jalan kan untuk mengatasi kekurangn kemewahan mereka adalah dengan menggantikan dengan gas yang eco friendly dan ini boleh mngurangkan kesesakan petrol station apabila lebih banyak kiosk gas menggantikan petrol di dirikan dan syarikat yang mempunya kenderaan awam sebagai kereta sewa etc dapat menampung kekurangan pelaggan petrol dengan gas.

Di masa akan datang apabila industri biofuel telah matang maka ini boleh di gantikan dengan biofuel. Jadi pihakpengguna mempunyai altenatives untuk petrol,gas, biofuel dan elektrik untuk mana yang lebih murah. Ini boleh mengurangkan monopoli syarikat minyaklantas menjimatkan penggunaan wang oleh rakyat.

2. Pendapatan petronas akan, berkurang , ini adalah kenyataan yang amat salah , kerana selama ini minyak di trengganu di kontra dengan minyak petrol dari negara lain walhal mereka tidak terlibat terlampau banayk dengan penjualan petrol , kalau ada pun di sesetangah telaga minyak yangtertentu.

Malh dengan penggunaan bahan apilain petronas akan lebih untung kerana tidka perlu kontra dengan petrol malah terus dapat untung yang lebih banyak. Dan penngunaan gas yang lebih luas akan menyemarakkan keuntungan pihak petronas Pihak petronas juga hendaklah bijak mengatur strategi dengan membeli kepentingan dalam bio diesel dan dapat mengembangkan sham dalmsyarikat bio diesel atau menubuh kan lagi satu syarikat bio fuel sperti yang di lakukan oleh Shell, Caltex etc. bermula 3 tahun yang lalu.

Mengenai elektrik pula ramai yang tidak mengtahui banyk lagi stesyen elektrik menggunakan bahan api darii mereka dan sejka 5 hingga 6 tahun yang lalu penegnalan Gas District Cooling menjual balik elektrik pada TNB sperti yang di buat di UTP tronoh dan putrajaya. Jelas penngunnaan bahan api altenatifboleh menguntungkan.

Di samping F1 , petronas juga boleh membuat F1 pakai elektrik atau bahan api yang lain dan jelas menunujukkan kita yang pertama melakukannya dan ternyata malaysia boleh.

3. Pengguna akan menghadapi masalah sebab kena beli kereta baru, ini dalhlagi satu kenyataan yang salah , dalam statement no 1 , jelas menunujukkan petrol tidak di buang malah di kurangkan kiosk.
Untuk pengetahuan umum ,untuk menukar daripada analog broadcasting ke digital broadacas sepenuhnya masa yang di ambil ialah 20 tahun ( RTM ) , jadi sama jugak dengan penukaran ini , jika ini dipraktikkan untuk bahan api alternatif pelanjangka panjang sehinnga 30 tahun untuk memansuhkan petrol.

4. Mekanik tidak reti membaiki , kereta, ini adalah kenyataan yang tidakbenar kerana mekanik sentiasa menambah baik pengetahuna mereka dalam bidang kereta malah ada yang boleh di tarafkan sebagai pakar. Isu yang kedua ialah masalah harga barang , tak dapat di kawal untuk pengetahuan pihak umum , di luar negara harga barang boleh di kawal dengan mnggunakan 'stok piling system'. Sekarang ini ia boleh di lakukan diperingkat negeri dengna menyimpan makanan bila murah dan melepaskannya kepasaran jika mahal untuk mengurangkan harga.


Ramai yang berkata nanti makanakan basi, makan basah jika di sejuk bekukan boleh tahan bertahun-tahun contohnya daging ais, umurnya 3 hingga 4 tahun dan tak basi, ikan terubuk minimum setahun baru kita beli. Ini boleh menolong kita. Jika nak tahumekanisma yang lebih terperinci email saya balik. Maslah paling besar yang saya tak de penyelesaian ialah komisyen untukorg/parti berkuasa dan kroni akan berkurang. Pandangn saya benda ni haram dan tak boleh di guna pakai sila refer hadith.


So , Faizi, tolong bentangkan dinegeri yang pembangkang kuasai, sebab tun Mahathir kat mustahil petrol boleh kurang etc, So insyaallah jika kita boleh buktikan kat dia yang petrol boleh jadi tak bernilai jika kita guna bahan api alternatif.


Wassalam

0 Pandangan