Al-Fatihah Untuk Allahyarham Fendi A to Z

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 4/24/2008 01:01:00 PM | 0 Pandangan »

Allahyarham Effendey Zainon (Fendi A to Z) - tengah

Setiap yang hidup akan mati dan kembali menemuiNya. Terkejut juga bila membaca berita ini tadi, bukannya terkejut sebab kematiannya tetapi terkejut sebab dah lama tak dengar berita penyanyi kumpulan A to Z tapi bila dengar sahaja kematian Fendi, saya menjadi terkejut.

Saya mengikut perkembangan kumpulan ini satu ketika dahulu kerana pendekatan kumpulan ini serta lagu-lagunya yang banyak berunsur nasihat. Selepas Allahyarham mengundurkan diri dan selepas Kumpalan A to Z tidak mengeluarkan album lagi, saya tidak pasti adakah kumpulan ini telah berkubur atau masih bertahan lagi.

Mudah-mudahan Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya, Al-Fatihah...

---------------------------------------------------

Bekas anggota kumpulan A To Z meninggal dunia

ALOR STAR 23 April - Bekas anggota kumpulan A To Z yang popular dengan lagu-lagu daerah, Effendey Zainon atau Fendi meninggal dunia di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), kira-kira pukul 9.30 pagi ini.

Effendey, 39, menghembuskan nafas terakhir di sisi ibunya, Siti Norma Md. Akhir, 58, selepas dimasukkan ke hospital berkenaan sejak Ahad lalu kerana sesak nafas.

Allahyarham yang masih bujang tinggal bersama keluarganya di Taman Harapan, Kuala Kedah, di sini selepas mengundurkan diri daripada dunia seni tanah air kira-kira 10 tahun lalu.

Menurut adik Allahyarham, Zaliawati, 32, abangnya tidak lalu makan sejak seminggu lalu dan dimasukkan ke HSB untuk mendapatkan rawatan.

Katanya, pada Disember tahun lalu, Allahyarham yang merupakan anak sulung daripada empat beradik pernah diserang strok tetapi kesihatannya kembali pulih selepas itu.

"Bagaimanapun sejak seminggu lalu, kesihatan Allahyarham terjejas sehingga tidak lalu makan dan pada Ahad lepas, abang terpaksa dimasukkan ke HSB,'' katanya ketika ditemui di Taman Harapan di sini hari ini.
Fendi bersama dua lagi anggota kumpulan A To Z popular pada pertengahan 90-an menerusi lagu-lagu daerah seperti lagu Berdendang, Comel dan Iyo Ko.
Bagaimanapun, Allahyarham mengundurkan diri daripada persada seni tanah air selepas bersama kumpulan berkenaan selama kira-kira tiga tahun.
Zaliawati memberitahu, Effendy aktif sebagai pendakwah selepas meninggalkan kumpulan A To Z dan sering keluar ke merata tempat bagi menjalankan kegiatan dakwah.
Menurut beliau, abangnya juga pernah menyuarakan hasrat untuk membuka sekolah pondok di Langkawi.
Jenazah Allahyarham dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kuala Kedah selepas solat Asar petang ini.

0 Pandangan