Menjelang Perhimpunan Umno 2007: Perwakilan Johor masih 'risau' mengenai WPIWartawan Kita Sat Nov 03, 07 11:13:22 am MYT
JOHOR BAHRU, 3 Nov (Hrkh) - Majorti ahli Umno di peringkat akar umbi begitu resah dan kecewa dengan keputusan Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi yang mewujudkan Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) bersama dengan kerajaan Singapura dan ia diharap dapat diluahkan oleh para perwakilan Umno dari negeri Johor semasa Persidangan Agung Umno 2007 pada 5-9 November depan.
Matlamat WPI ialah akan menjadi sebuah 'Bandaraya Metropolitan Bertaraf Antarabangsa' pada tahun 2005. Pelan Induk Pembangunan Komprehensif WPI (CDP) telah juga menyatakan bahawa WPI akan berperanan seperti Pulau Batam yang menerima limpahan (spill-over) pembangunan Singapura ekoran dari faktor kedekatan lokasinya.

"Kenapa WPI ini tidak mendapat kelulusan dari Parlimen memandangkan kita bersama-sama membangunkan dengan kerajaan asing iaitu Singapura?" resah seorang ahli Umno cawangan Air Hitam, Haji Shamsuddin Sidek yang terlalu kecewa dengan keputusan Presiden Umno ini.

Dia mengakui majoriti ahli Umno di peringkat akar umbi tidak bersetuju dengan keputusan Abdullah Ahmad Badawi ini memandangkan dalam jangka masa panjang hampir pasti banyak tanah-tanah Melayu akan tergadai kepada orang asing."Kita pasti Singapura akan mengenakan sekatan untuk keluar-masuk di kawasan yang dibangunkan sedangkan ia adalah tanah air kita".

Haji Shamsuddin bersetuju dengan keluhan dan pandangan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamed yang tidak bersetuju langsung membangunkan tanah air sendiri bersama dengan negara asing. "Kami memang bersetuju dengan pandangan Dr Mahathir terutamanya dari sudut jangka masa panjang kerana 'Melayu sememangnya mudah lupa' dan boleh berlaku 'menang sorak kampung tergadai'.

Dia menambah, sepatutnya Abdullah Ahmad Badawi perlu memikirkan lebih mendalam bagaimana mahu menyelesaikan masalah banjir, mengatasi kemungkinan beberapa daerah di Johor akan 'hilang' dan bukannya menjemput negara asing membangunkan tanah air sendiri. Dia yang berniaga sendiri akan turut hadir dalam Persidangan Agung Umno 2007 di Kuala Lumpur kelak.

Begitu juga pandangan ahli Umno di salah satu cawangan Johor Bharu Shahrom Sajuri yang turut mengakui betapa masalah orang Melayu pada masa akan datang berikutan membenarkan negara asing turut mentadbir negara sendiri.

"Memang sekarang dia boleh bercakap macam-macam seperti ada pemantauan dan jawatankuasa yang dilantik tetapi sejauh mana telus dan telitinya kita memantau pada masa akan datang," katanya yang menyebut sudah wujud 'silent protes' di kalangan ahli-ahli Umno peringkat akar umbi.

"Kita juga ingin tahu sejauh mana perwakilan Umno mahu mengkritik WPI ini di dalam Persidangan Agung Umno kelak walaupun Presiden berulang kali menyebut bahawa dirinya sedia untuk dikritik?. Benarkah perwakilan Umno ada keberanian dan yakin tindakan susulan akan dibuat oleh Presiden kelak?, soalnya lagi.

Dia juga menambah, wujudnya 800,000 peluang pekerjaan menjelang tahun 2025 adalah suatu perkara di luar jangkaan kita sedangkan pada masa sekarang Kementerian Sumber Manusia ada menyebut lebih 90,000 lagi masih mencari pekerjaaan. "Selesaikan isu ini sekarang dan bukannya cerita 2025 akan datang".

Sementara salah seorang Naib Ketua Umno bahagian yang juga menjadi perwakilan Umno ke Persidangan Agung Umno ini memberitahu, dia turut merasai tekanan kepimpinan Umno bahagian-bahagian terhadap isu ini.
"Saya tidak yakin perwakilan Johor benar-benar bersedia untuk mengkritik isu ini di Persidangan Agung Umno kelak memandangkan saat menjaga 'periuk nasi' adalah begitu hampir sekali," katanya.

Perwakilan dari Perhubungan Umno Johor dijangka akan berucap pada 6-8 November 2007 sebaik sahaja selesai ucapan dasar Presiden.

0 Pandangan