Ekspedisi Perpaduan Pemuda PAS Johor Sempena Deepavali

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 11/19/2007 04:10:00 PM | 1 Pandangan »

Baru-baru ini, Lajnah Perpaduan Nasional DPPNJ telah menunaikan janjinya untuk mengadakan ekspidisi Perpaduan sempena Sambutan Deepavali. Saya mengucapkan tahniah kepada sdr Nazman dan rakan-rakan yang telah menjayakan ekspidisi ini.

Walaupun mungkin ia hanya melibatkan penduduk di kawasan Pasir Gudang sahaja tetapi ini hanyalah permulaan. Tahun hadapan, aktiviti ini akan hadir ke kawasan-kawasan yang lain pula.

Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil

-----------------------------------------------------
Sabtu, 17 November 2007 telah diadakan satu program yang dinamakan sebagai Ekspidisi Perpaduan yang mana Lujnah Perpaduan Nasional DPPNJ dengan kerjasama PAS Kawasan Pasir Gudang telah turun padang ke kawasan perumahan kaum India dengan membawa bingkisan 'hadiah perpaduan'.

Kami menghadiahkan satu bungkusan besar maruku, sekeping kad ucapan Deepavali dan senaskah buku berkenaan isu WPI kepada setiap keluarga yang kami lawati.

Program ini dilaksanakan dalam suasana ketegangan yang masih bersisa antara dua kaum di Pasir Gudang khasnya di Masai akibat pergaduhan yang berlaku tempoh hari. Kami turun dengan membawa mesej PAS FOR ALL dan Islam agama perdamaian. Kita mahu menghidupkan suasana kehidupan yang aman dan harmoni antara kaum yang pelbagai di negara yang kita cintai ini.

Kami juga turun padang atas dasar tanggungjawab dan amanah yang diberikan oleh Allah S.W.T kepada kita semua. Semoga dengan usaha yang kecil ini, ramai insan yang akan diberikan taufiq dan hidayah daripadaNya, Ameen.
Cikgu Nadha yang menjadi guider dan translater kami dalam ekspidisi di Taman Permas Jaya ini menjadi penerima pertama bingkisan hadiah daripada kami iaitu dua bungkus 'Maruku Perpaduan' dan kad ucapan Happy Deepavali.
Kami juga sempat menghadiahkan beberapa lampin bayi kepada keluarga ini sempena dengan kelahiran cahaya mata baru di rumah mereka. Kelihatan sang nenek sedang menyuapkan makanan ke mulut si kecil.


Rakan kita yang berbaju ungu ini merupakan bekas pelajar Cikgu Nadha suatu ketika dahulu. Beliau menyambut kami dengan penuh gembira.
Kami bersama dengan warga emas dan bertanya khabar mereka. Saudara Syed Othman menunjukkan sesuatu pada kad ucapan yang kami hadiahkan. Sesungguhnya Islam mengajar
kita untuk menyantuni mereka yang lebih berumur daripada kita.

Pakcik ini tidak sempat menyarungkan baju semata-mata bergegas ingin meyambut kehadiran kami. Beliau juga kelihatan memakai kain pelikat, suatu budaya yang kita kongsi bersama sejak dahulu lagi.

Sila ke http://hanfeitsu.blogspot.com/ untuk melihat banyak lagi berita dan gambar berkaitan dengan aktiviti ini.

1 Pandangan

  1. Berita dari gunung // November 19, 2007 at 9:39 PM  

    Semangat yang kental