Kebangkitan Rakyat Telah Mula Dirasai, Segera Sedarkan Mereka Yang Masih Lena.

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 9/28/2007 01:51:00 AM | 0 Pandangan »

Ketika saya mengedarkan kuih bulan di sekitar kawasan perniagaan di Taman Sri Kluang, seorang peniaga cina memberitahu kepada saya tentang perarakan ribuan peguam-peguam di Putrajaya kelmarin.

“Sekarang semua orang sudah tidak senang, sana-sini orang marah-marah, tengok semalam ‘lawyer’ pun sudah marah-marah” kata beliau.

Beliau merujuk kepada lebih 1,000 peguam telah berarak dari Istana Keadilan ke Jabatan Perdana Menteri bagi mendesak Perdana Menteri agar menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat skandal klip video VK Lingam.

Begitulah pekanya masyarakat khususnya daripada masyarakat Cina terhadap perkembangan negara.

Sebentar tadi saya singgah di sebuah kedai makan di Bandar Simpang Renggam, Johor. Ketika itu televisyen sedang menayangkan rancangan gusti yang menarik minat pengunjung-pengunjung yang sedang menjamu selera. Saya sempat menyapa seorang lelaki melayu yang agak berumur yang terlalu bersungguh memberikan komentar terhadap perlawanan tersebut.

Dalam perbualan ringkas tersebut saya cuba bertanya kepada beliau tentang tindakan ribuan peguam yang menyerahkan memorandum kepada PM tentang isu klip video Linggam. Lelaki tersebut tercengang lalu berkata,

“Betul ke? Saya dengar-dengar jugak tapi semua kerja pembangkang la tu. Suka sangat cari masalah” sambil memandang saya dengan wajah yang penuh sangsi.

Dua pernyataan di atas bukanlah membayangkan realiti yang sebenarnya berlaku kepada masyarakat kita tapi begitulah yang selalunya berlaku. Masyarakat Melayu menjadi mangsa kepada pemimpin-pemimpin mereka yang mahu menyorokkan keadaan yang sebenar berlaku disekeliling mereka.

Dalam lawatan kerja Lajnah Perpaduan Nasional Dewan Pemuda PAS Pusat (LPN DPPP) ke sebuah syarikat media cetak berbahasa Cina baru-baru ini di Kuala Lumpur, wakil media tersebut bertanya kepada saya tentang berita yang dilaporkan dalam media dalam negara sama ada telus ataupun tidak.

Saya menyatakan bahawa media arus perdana berbahasa melayu seringkali menutup segala kebenaran berita yang berlaku melainkan sekiranya berita tersebut memberikan impak yang positif kepada pemerintah maka ia akan di’highlight’kan malah ditokoh-tambah agar ianya akan menampakkan kebaikan parti pemerintah dan parti pembangkang yang lain akan diburuk-burukkan.

Saya memberikan contoh yang terbaik kepada beliau bagaimana peristiwa berdarah di Batu Buruk yang tidak dilaporkan dengan telus sehingga PAS dianggap pencetus kepada keganasan.

Terkini, lihatlah bagaimana peranan yang dimainkan oleh pemimpin UMNO khususnya dalam isu perarakan peguam-peguam kelmarin. Pertamanya berkaitan usaha untuk menyekat maklumat untuk disebarkan.

Agak memaranjatkan apabila media massa khususnya media bahasa melayu dengan beraninya membuat liputan terhadap perarakan dan penyerahan memorandum tersebut dan ianya disiarkan dengan penuh tanggungjawab. Persoalan timbul, adakah media dalam negara ini sudahpun mula berani seperti mana yang diamalkan oleh media bahasa yang lain?

Dalam laporan Malaysiakini.com berkaitan dengan isu penyiaran berita perarakan tersebut, difahamkan bahawa arahan telah dikeluarkan kepada editor media cetak supaya berita tersebut tidak disiarkan dimuka hadapan atau muka belakang akhbar-akhbar tetapi pada muka empat dan seterusnya. Itupun, banyak lagi laporan tidak dapat disebarkan kepada masyarakat seperti sekatan terhadap bas yang membawa penumpang untuk ke Putrajaya.

Bermakna, usaha untuk mengelakkan berita ini diketahui oleh rakyat masih tetap dilakukan oleh pemerintah. Tidak mustahil selepas daripada ini, pelbagai arahan akan dikenakan kepada media agar berita ini ‘dilenyapkan’ dalam keluarkan seterusnya.

Keduanya, pemimpin pemerintah khususnya pemimpin UMNO sedaya upaya untuk mengakui bahawa tiada krisis yang melanda badan kehakiman.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamad Nazri Abdul Aziz bukan sahaja berkata tidak ada krisis dalam badan kehakiman sebaliknya beliau mendakwa berlaku krisis dalam badan kehakiman adalah perbuatan parti-parti pembangkang yang ingin mempengaruhi rakyat supaya hilang keyakinan terhadap badan tersebut.

Inilah mentaliti pemimpin yang dilantik rakyat untuk memerintah negara. Maka tidaklah memeranjatkan kalau lelaki melayu yang agak berumur tadi memberikan jawapan yang hampir serupa dengan pemimpinnya.

Apapun, saya mengucapkan tahniah kepada Majlis Peguam Malaysia yang berani memperjuangkan hak dan keadilan dan mendesak mendesak penubuhan sebuah suruhanjaya diraja bagi menyiasat klip video tersebut.

Hanya dengan penubuhan sebuah suruhanjaya diraja yang di bawah Akta Suruhanjaya Siasatan 1950 dapat memulihkan keyakinan rakyat terhadap sistem kehakiman negara yang sudah lama diperlekehkan.

0 Pandangan