BERHATI-HATI DENGAN ISU PERKAUMAN

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 8/27/2007 01:56:00 PM | 1 Pandangan »

Sejak semalam saya telah mendapat maklumat daripada beberapa pimpinan Pemuda PAS Di sekitar daerah Johor Bahru (JB) berkaitan dengan kemungkinan akan berlaku rusuhan kaum di sana hasil daripada penyebaran SMS yang berleluasa di sekitar JB.

Dua SMS tersebut telah saya baca dan saya tuliskan dalam blog ini untuk tatapan semau ;

SMS 1,

Rdblock tmn cendana&masai dbuat arini 24j. India dr bt caves ada d jb. Bdk melayu dtembak mati d masai smlm. Baik2 bw kenderaan. Jgn kuar mlm. Balai polis brgerak dh ada d kwsn kita. Smpaikan pd kaum melayu kna bhati2. Smpikn info ini kpda semua bngsa mlayu.

SMS 2,

A’kum pd smua kekanda2 dn adinda2, ptg td sy messy besama abg2 P*k**a JB, dn secara rasmi info kekacauan d PG pd 30hb dijangka timbul huru hara yg dibuat olh kaum India, d hrp smua berhati2 dr 28hb dn stanby, pd 30hb pastikn smua berada dgn jarakberhampiran dn memberi info antara 1 sama lain. Pd 30hb mlm juga sy brada d masai. Pjgnkn AMANAH ini pd smua. Msg ini PENTING, sygilah agama, bangsa, tanahair kte ALAHUAKBAR 3x – FOSSIL MEI LONG -

Keadaan di negeri Johor yang semakin tidak selamat dengan isu jenayah sebelum ini menjadi berita utama kepada kebimbangan rakyat di Johor ditambah lagi pula dengan penyebaran SMS ini.
Ketua DPPK Pulai memaklumkan kepada saya pagi tadi bahawa terdapat banyak 'road block' oleh pasukan keselamatan terdapat di JB menambahkan lagi kebimbangan penduduk di sana.

DPPNJ telah menghantar SMS kepada semua pemuda-pemuda PAS agar tidak melatah dengan SMS seperti ini. Pemuda-pemuda PAS ditegah sama sekali untuk terlibat dengan perkara seumpama ini kerana saya mengesyaki bahawa terdapat 'tangan-tangan' yang sengaja memainkan isu perkauman dengan harapan PAS akan terlibat sama dalam kemelut ini.

Sejarah isu perkauman 13 Mei 1969 telah membuktikan ianya adalah tektik kotor UMNO untuk membuktikan kepada orang-orang melayu bahawa UMNOlah yang memperjuangkan nasib bangsa melayu.

Apapun, DPPNJ mengharapkan agar pihak berwajib dapat menenangkan keadaan supaya kembali kepada sedia kala.

1 Pandangan

  1. Unknown // August 29, 2007 at 12:22 AM  

    tak baik menuduh orang lain nak rosakkan PAS Pak Syeh ....yang penting kita mesti bersatu tak kira berlainan fahaman politik.
    Doasa amat besar kalau menuduh orang lain tanpa bukti kukuh.Takut kepada Allah...