PEMUDA PAS BERSAMA RAKYAT

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 7/05/2007 01:27:00 PM | 0 Pandangan »


Penduduk berkhemah bantah pusat pembuangan sampah.

Yong Peng, Isnin 2 Julai 2007. Penduduk-penduduk Kampung Seri Wangi, Parit Suratman, Kg Pinggir Dan Pt Senah di Yong Peng berkumpul sejak jam 7.30 pagi bagi membantah kerja-kerja pembuangan sampah berhampiran tempat tinggal mereka. Pusat pembuangan sampah tersebut yang mula beroperasi sejak Julai 2006 mula menimbulkan masalah beberapa bulan lalu dengan mengeluarkan bau busuk yang mampu menjangkau 5 kampung berhampiran sehingga pekan Parit Yaani. Selain dari itu, kewujudan tempat pembuangan sampah tersebut turut mengancam kesihatan penduduk setempat.

Dipercayai sampah-sampah yang dibuang di kawasan tersebut di angkut dari pasar-pasar berhampiran oleh kontraktor-kontraktor yang dilantik untuk melupuskan sampah-sampah berkenaan. Selain itu, penduduk turut mendakwa bahawa lori-lori sampah kontraktor pihak berkuasa tempatan turut membuang sampah di tempat berkenaan seawal jam 5 pagi lagi.

Wakil badan bertindak penduduk memaklumkan bahawa beberapa tindakan awal telah di buat sebelum ini termasuk menghantar bantahan kepada Majlis Daerah Yong Peng dan juga membuat laporan POLIS. Memandangkan tiada sebarang tindakan yang konkrit dari pihak berkenaan maka penduduk sepakat menggunakan jalan lain untuk mendesak agar tuntutan mereka di penuhi. Selain dari berkhemah di perimpangan menuju ke tempat pelupusan sampah tersebut, penduduk turut mengambil inisiatif menyewa sebuah jentolak dan melonggokkan tanah bagi menghalang laluan kenderaan ke pusat pembuangan sampah berkenaan.

Menurut salah seorang penduduk, En Shamsudin, mereka telah menggunakan bermacam-macam saluran untuk mendapatkan perhatian terhadap masalah yang mereka hadapi termasuk memanggil media cetak dan elektronik, namun usaha mereka tidak berjaya dan memaksa mereka menggunakan cara lain untuk menyelesaikan masalah yang mereka hadapi. Penduduk turut melahirkan kekesalan dan menegaskan bahawa pintu rundingan telah tertutup bagi mereka dan matlamat mereka adalah agar pusat pelumpusan sampah tersebut di tutup dengan apa cara sekalipun. Mereka turut menegaskan bahawa mereka akan berkumpul di tempat tersebut selagimana permintaan mereka tidak dipenuhi.

Rombongan Dewan Pemuda PAS Negeri Johor yang diketuai ketuanya Saudara Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil berserta Naib Ketua DPPNJ yang juga Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Pusat, Saudara Suhaizan Bin Kaiat yang turut bersama-sama memberi sokongan moral kepada penduduk yang berhimpun. Turut serta adalah Setiausaha DPPNJ, Ketua Penerangan DPPNJ, YDP Seri Gading dan beberapa orang EXCO DPPNJ yang lain.

Mohd Faizul Bin Mohd Salleh
Setiausaha
Dewan Pemuda PAS Negeri Johor
0136263800

0 Pandangan