TUN DR MAHATHIR TAK SOKONG PEMBANGKANG?

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 5/14/2007 05:52:00 PM | 0 Pandangan »


Keratan daripada Utusan Online;

Dr. M nafi sokong pembangkang

TAIPING 13 Mei – Bekas Perdana Menteri dan Presiden UMNO, Tun Dr. Mahathir Mohamad hari ini menafikan sekeras-kerasnya dakwaan bahawa beliau kini menyokong parti pembangkang.

Dr. Mahathir menegaskan, tujuan beliau membuat kritikan terhadap kerajaan selama ini adalah semata-mata untuk melihat kerajaan dan UMNO menjadi lebih kuat dan terus kukuh.

‘‘Kalau kita sokong UMNO secara membuta tuli dan tidak berpegang kepada prinsip perjuangan, UMNO akan jadi lemah akhirnya,” kata beliau kepada pemberita selepas program Kolokium Mengantarabangsakan Melayu di sini hari ini.

------------------------------------------------
Khairul Faizi : Nampaknya, semakin lama semakin hilang kepercayaan pimpinan UMNO/BN terhadap TDM. Kenyataan yang dikeluarkan oleh TDM nampaknya semakin menjerut UMNO/BN. Dalam 'kelembutan' ucapan-ucapannya tersirat bahawa beliau tidak senang dengan kerajaan yang memerintah pada hari ini.

Sebab itulah beliau meminta supaya rakyat mengundi Tan Sri Khalid sebagai wakil rakyat dalam pilihanraya kecil DUN Ijok dan mempertahankan kerajaan PAS di Kelantan.

Tindakan yang dilakukan oleh TDM yang masih konsisten menyebut bahawa beliau masih lagi 'ahli UMNO yang setia' dan dan dalam masa yang sama terus mengkritik kerajaan dilihat sebagai strategi untuk tidak di'gam' oleh media massa. Tindakan TDM terus mengadakan pertemuan di peringkat bawahan walaupun menghadapi masalah kesihatan tetap diragui oleh pimpinan UMNO. The Star online sebagai contohnya kini sedang mengadakan undian "Adakah kritikan-kritikan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap kepimpinan Umno bersifat menyokong pembangkang?"

Pastinya, UMNO/BN akan terus berusaha supaya TDM dapat 'dibisukan' daripada terus mengkritik kerajaan. Seandainya tiada tindakan dilakukan, dibimbangi rakyat akan meninggalkan UMNO/BN seterusnya memberikan ruang dan peluang kepada parti-parti pembangkang.

Khairul Faizi Ahmad Kamil
14 Mei 2007, 6.29 petang

0 Pandangan