PAK LAH SEMAKIN LEMAH : JOHOR SEMAKIN GOYAH

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 5/17/2007 07:29:00 AM | 0 Pandangan »

Wajah pemimpin yang berwawasan jauh...sehingga tiada penghujung

‘Kita bukan mengalah’ - Utusan Online, 17 Mei 2007

KUALA LUMPUR: Dewan Negara diberitahu penubuhan jawatankuasa khas peringkat menteri antara Malaysia dan Singapura membabitkan Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) di selatan Johor bukan bermakna negara ini lemah, mudah mengalah dan bertolak ansur dengan republik itu.

Setiausaha Parlimen Kementerian Luar, Ahmad Shabery Cheek, berkata dakwaan atau tanggapan Malaysia lemah tidak timbul sama sekali kerana apa yang dibuat bertujuan menarik pelabur negara jiran itu ke WPI, sama seperti usaha negara menarik pelabur lain pada peringkat antarabangsa ke wilayah berkenaan.

"Untuk membangunkan wilayah itu kita memerlukan pembabitan masyarakat antarabangsa, misalnya kita mengundang pelabur Asia Barat seperti Kuwait, Qatar serta Emiriah Arab Bersatu (UAE), yang kini kurang membawa wang mereka ke Amerika Syarikat kerana pandangan negatif terhadap Islam.

"Jadi WPI tempat yang baik, kita mahu (pelabur) seperti dari Jepun dan Australia menyertainya tetapi kita tak boleh kata Singapura tidak boleh (melabur) sedangkan Singapura juga satu potensi besar untuk kita menarik pelabur mereka dan dimanfaatkan secara bersama," katanya menjawab soalan tambahan dikemukakan Senator Datuk Musa Sheikh Fadzir.

----------------------------------------

Rakyat Malaysia samada yang berpendidikan tinggi atau pun rendah, sudah pasti tidak dapat menerima hakikat bahawa Malaysia terlalu berlembut dengan Singapura dalam isu WPI. Dalam soal menarik pelabur asing ke Malaysia, tidak bermakna kita terpaksa mengikut telunjuk dan kehendak negara asing.

Apakah selepas ini dalam usaha menarik minat pelabur dari negara yang lain juga Malaysia perlu menubuhkan jawatankuasa khas? Bermakna, kita perlu ikut kata negara lain untuk memajukan negara sendiri.

Apakah pemimpin Malaysia adalah dikalangan pemimpin 'melayu mudah lupa' seperti yang pernah diluahkan oleh Tun Dr Mahathir? Apabila Malaysia nak bina jambatan indah, apa sikap Singapura kepada kita? Sebab itulah kerajaan Singapura tidak menghormati kita sebab pemimpin kita memang lemah, lemah segala-galanya.

Saya yakin, WPI sebenarnya akan menjadi projek gajah putih yang terkini ciptaan kerajaan UMNO/BN. Pelabur asing masih tidak yakin kepada cita-cita @ angan-angan Pak Lah. Kembimbangannya, sejarah Singapura terkeluar daripada Malaysia akan menghantui rakyat di Johor. Apakah Johor selepas ini akan menjadi Singapura kedua?

0 Pandangan