PAS Tetap Perjuangkan Islam Dalam Apa Jua Keadaan

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 7/21/2008 07:59:00 AM | 0 Pandangan »

Pas tidak berganjak perjuangkan Islam - Utusan Online
Oleh WAN RAMLI WAN MUHAMAD

KUALA TERENGGANU 20 Julai - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, Pas tidak akan berganjak daripada pendirian asal untuk memperjuangkan Islam meskipun parti itu berada dalam pakatan pembangkang.
.
Beliau menegaskan, Pas hanya akan meneruskan kerjasama dengan parti-parti pembangkang jika parti lain dalam pakatan itu iaitu DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) menghormati pendirian dan prinsip Pas.
.
''Setakat ini kerjasama tetap diteruskan seperti biasa kerana sokongan erat yang sentiasa terjalin dalam pakatan pembangkang," katanya ketika berceramah di Batu Enam di sini malam tadi.
.
Turut berceramah ialah Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin dan Pengarah Pilihan Raya Pas, Datuk Mustafa Ali.
.
Menurut Abdul Hadi, Pas akan tetap memperjuangkan Islam selagi ia tidak terlaksana sepenuhnya di negara ini.
.
Terdahulu, Mustafa dalam ceramahnya menyifatkan perjumpaan pemimpin Pas Terengganu dengan Menteri Besar, Datuk Ahmad Said baru-baru ini sebagai titik permulaan ke arah hubungan yang lebih baik antara kedua-dua belah pihak.
.
Beliau memberitahu, perjumpaan berkenaan hanya berkisar kepada isu royalti minyak dan bukannya aspek lain.
.
''Dalam perjumpaan itu kita cadangkan supaya kerajaan negeri memastikan hak pembayaran royalti minyak diserahkan sepenuhnya kepada negeri," ujarnya.
.
Selain itu, menurutnya, Pas juga mencadangkan kerajaan negeri menggunakan sepenuhnya wang royalti minyak yang dianggarkan berjumlah RM3 bilion setahun untuk kepentingan rakyat dan bukannya untuk tujuan lain.

0 Pandangan