Komen tambahan isu 9 pelajar cabuli rakan.

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 8/09/2007 11:30:00 AM | 0 Pandangan »

9 pelajar wanita cabuli rakan belum insaf?
Khairul Faizi bin Ahmad Kamil Wed Aug 08, 07 06:21:27 AM
Harian Metro bertarikh 4 Ogos 2007 menyiarkan berita bertajuk "9 pelajar menangis minta maaf". Berita ini berkaitan dengan isu bagaimana seorang pelajar perempuan telah dibelasah dan dirakamkan aksi bogel di Felda Keratong baru-baru ini.

Komen oleh (32) Pembaca (tambahan)

Generasi Felda
Dihantar oleh Meggi cepat dimasak, on 08-08-2007 23:54
Inilah kesilapan Abd Razak apabila mengumpul komuniti Melayu di tanah rancangan felda tidak berasaskan kepada komuniti agama. Mereka ini dikumpulkan sebagai petani dan peladang bagi memajukan orang melayu dalam bidang pertanian.
Abd Razak bukan datannya daripada orang yang cintakan agama. Jestru itu, pembentukan masyarakat felda jenerasi pertama semata-mata berasaskan masyarakat petani yang menghasilkan eksport negara.
Asas masyarakat Melayu di kampung tidak terpisah daripada aktiiviti keagamaan, hormat-menghormati, tolong-menolong, tegur-menegur dan strat tingakat tertinggi ialah ketua kampung dan pak imam.
Amalan seperti ini yang tidak diterapkan oleh ABD Razak dalam masyarakat Felda, ianya lebih parah apabila komuniti felda terbentuk daripada individu pelbagai kampung dan ada antaranya yang ingin bebas serta lari dari kongkongan kampung asal dengan menyertai felda. Kekuatan masyarakat Melayu sangat bergantung kepada tiang agama Islam.
Masyarakat kampung terbentuk sejak dahulu lagi di mana telah wujud rangkaian generasi yang panjang dan dipenuhi saudara-mara. Keadaan ini membataskan pergerakan nafsu dan tingkah laku orang yang berpotensi melakukan maksiat kerana mereka bimbang diketahui orang yang dikenali. Ini berlainan dengan masyarakat felda yang sangat longar perpaduannya.
Lantaran itu tidak hairanlah sehingga ke hari ini kita dapat mendengar dan melihat betapa kritikalnya generasi kedua felda yang tercicir dalam pelajaran (tidak semua), pergaulan bebas, merempit dan menagih dadah.
Keadaan lebih parah lagi apabila Najib meneruskan usaha-usaha bapanya. Najib melihat felda sebagai keuntungan yang lumayan sebab felda melibatkan tanah yang keluasannya tidak terhingga.
Mereka perlu dibelai terlebih dahulu apabila sampai masanya tanah boleh dijual. Lebih-lebih lagi apabila negara ke arah negara maju di mana pertanian tidak lagi menyumbang kepada pendapatan negara. Dan tanah felda menjadai kawasan perindustrian

Menangis lagi.....
Dihantar oleh Tok Aki, on 08-08-2007 22:21
Mula-mula kan bapak mangsa tu...akan ambil tindakan pada geng 9 tu.. Pastu ...kendur.. ada ape ape ke ?

bau2 bachang
Dihantar oleh SHAARI, on 08-08-2007 18:55
RASA MACAM PUTERI UMNO TERLIBAT PULAK.....MAKLUMLAH NAK PILIHANRAYA NI......

0 Pandangan