ISU BAHASA INGGERIS DALAM MATEMATIK DAN SAINS

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 5/28/2007 08:24:00 PM | 0 Pandangan »

Coretan ini saya petik daripada harakahdaily.net

Tolonglah timbulkan balik isu bahasa Inggeris
Bapa Malang Wed May 23, 07 10:47:42 PM

Saya perhatikan isu pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris tidak lagi menjadi fokus masyarakat, seolah-olah masalah yang timbul daripadanya sudah dianggap selesai.

Walhal krisis yang besar itu belum pun ditangani. Anak-anak Melayu yang sedia lemah dalam dua subjek penting itu kian ketinggalan. Lebih malang, khususnya dalam pelajaran sains, yang lebih memerlukan kemahiran berbahasa Inggeris, ibu bapa pun tak boleh menolong anak-anak belajar. Ini kerana mereka sendiri buta bahasa Inggeris.
-----------------------------------
Khairul Faizi : Dalam timbunan tugas yang tersusun layu di atas meja, terkadang kita terabai terhadap isu yang sepatutnya kita perjuangkan.
Isu kenaikan harga barang, isu murtad, isu penindasan rakyat dan pelbagai isu-isu yang perlu kita garap dan terjemahkan kepada masyarakat perlu kita tangani tetapi seringkali kita mengabaikan isu yang sebenarnya penting untuk masa depan kita dan keluarga kita iaitu isu Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris.
Pernah satu ketika, ada seseorang menghantar SMS kepada saya yang mengkritik saya kerana berpadangan terkebelakang kerana tidak bersetuju dengan Etems. Bagi saya, itu pandangan masing-masing sedangkan apabila tol dinaikkan pun ada yang SANGAT SETUJU!. Itulah minda rakyat Malaysia.
Berbalik kepada isu Etems ini, saya akan cuba bangkitkan dalam muktamar Dewan Pemuda PAS Pusat pada 30~31 Mei 2007 yang akan datang melalui wakil DPPNJ iaitu Ustaz Mohd Azam Bin Abd Razak yang akan menjadi jurubicara kami.
Diharapkan, isu ini akan diketengahkan kembali.

0 Pandangan