Tiga Hari di Lembah Klang

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 7/27/2008 12:36:00 AM | 2 Pandangan »

Semasa dalam perjalanan balik daripada Bangi semalam, saya singgah di R & R Air Keroh. Ketua Dewan Muslimat PAS Johor, Kak Atiah Ahmad yang turut hadir di dalam program yang sama bertanya kepada saya, kenapa dah tiga hari tidak update blog. Bagusnya ketua DMPNJ, sentiasa mengikuti perkembangan semasa melalui blog minda-kembara.
.
Tak sabar rasanya untuk melihat pula selepas ini blog Kak Atiah pula yang akan mewarnai dunia blog. Sudah tentu para muslimat PAS dan kaum Hawa di Johor tertunggu-tunggu bila agaknya Ketua DMPNJ akan mempunyai blog sendiri. Ini satu cabaran buat Kak Atiah. Macamana Kak Atiah, ada harapan?


Hari Jumaat yang lalu mesyuarat Lajnah Perpaduan Nasional DPP Pusat mengadakan mesyuarat di Bangunan PAS Pusat Jalan Raja Laut. Ada beberapa keputusan yang telah persetujui bersama pada malam tersebut.

Memandangkan PAS pada hari ini telah mendapat tempat di hati semua kaum di dalam negara kita ini, maka LPN akan mengorak langkah kehadapan untuk memastikan bahawa matlamat perjuangan PAS benar-benar difahami oleh para penyokong PAS.

Keputusan yang diambil adalah seperti berikut ;-

i. Melancarkan blog interaktif LPN DPPP yang akan menggunakan tiga bahasa iaitu bahasa Malaysia, Bahasa Mandarin dan Bahasa Tamil. Pengendali blog telah dilantik dan penulis untuk bahagian bahasa Mandarin dan bahasa Tamil telah dikenal pasti. Saya menjangkakan, blog ini akan mula beroperasi pada bulan September akan datang.

ii. Memandangkan bahawa masih terdapat Lajnah Perpaduan Nasional tidak diwujudkan di peringkat DPPN maka LPN mencadangkan satu kawasan dipilih daripada setiap negeri bagi menjayakan hasrat ini.

iii. LPN DPPP akan melancarkan "PAS Youth Supporting Club" yang akan menghimpunkan penyokong PAS yang berusia di bawah 40 tahun.

Hari Sabtu, saya telah mengikuti satu exspedisi yang dipanggil "Ziarah Ukhuwwah" yang dianjurkan oleh Alif Consultant yang diterajui oleh sahabat baik saya, sdr Mohd Sabir sejak daripada UTM Jalan Semarak dahulu.

Sesekali dalam kesibukan aktiviti parti, bila terlibat dalam program seperti ini, terasa sikit ringan kepala. Sememangnya menziarahi anak-anak yatim dan pelajar tahfiz ini cukup baik diadakan.

Program yang dianjurkan oleh Alif Consultant ini lebih kepada memberikan motivasi kepada pelajar dan pemberian sumbangan kepada pihak pentadbiran. Kesemua sukarelawan yang terlibat di dalam program ini terdiri daripada UTM Jalan Semarak.

Program ini telah diadakan di rumah Anak Yatim di Meru dan Darul Quran di Sungai Besar.

Paling menarik, saya bertemu dengan seorang pelajar bernama Anisah di Maahad Tahfiz Darul Quran yang bernama Anisah. Baru sahaja berusia 9 tahun tetapi proaktif dalam program tersebut.

Kepada sesiapa yang berminat untuk mengetahui aktiviti dan latar belakang Alif Consultant ini, sila layari http://alifconsultant4all.blogspot.com

Peserta daripada rumah Anak Yatim di Meru yang tekun mengikuti motivasi daripada Alif Consultat.

Sdr Mohd Sabir sedang mengendalikan motivasi kepada pelajarPelajar Darul Quran yang cukup bersemangat untuk mengikuti program ini.

Saya mewakili Alif Consultant memberikan sumbangan kepada Pentadbir Maahad Tahfiz Darul Quran.

Bergambar bersama adik Anisah selepas selesai program ini diadakan.

Bergambar di pintu Gerbang Darul Quran

Pukul 10.30 malam saya tiba di Bangi kerana ada sedikit perbincangan mengenai politik semasa. Saya tidur di Bangi kerana pada hari Ahad saya terlibat dalam sebuah program diskusi yang dianjurkan oleh sebuah NGO di lembah Klang.

Program diskusi yang dianjurkan oleh NGO ini lebih kepada membincangkan tentang keadaan politik semasa khususnya di Johor. Dalam satu slot saya telah diminta untuk membuat ulasan terhadap perbentangan kertas kerja dan ulasan ini dibuat bersama dengan bekas PJ PAS Johor iaitu Dr Sanusi Daeng Mariok.

Saya kata pada para peserta bahawa saya rasa tidak sesuai untuk saya mengulas kertas kerja ini kerana Pak Daeng dan saya ibarat datuk dengan cucu kira diukur daripada segi usia dan pengalaman. Seperti biasa, Pak Daeng masih tetap hebat dalam melontarkan ideanya yang bedasarkan kepada ilmu dan pengamalan yang cukup berharga.
.
Alhamdulillah, saya tiba di rumah pada pukul 10.30 malam. Terima kasih kepada Haji Mardi yang menghantar saya sampai ke rumah.

2 Pandangan

  1. Alif Consultant // July 28, 2008 at 3:01 PM  

    Salam Sheikh, cepat post blog...

    Ok ni ada lagi satu koleksi gambar program Alif dari camera ana

    http://s37.photobucket.com/albums/e56/alifconsultant/Ziarah%20Ukhwah%20Motivasi2/

    Album ni ana protect dgn password , nanti ana sms password tu pd enta. -zik

  2. Hasbullah Pit // July 29, 2008 at 2:52 AM  

    Jangan berkompromi soal bahasa.

    "Belia Penyokong PAS"