Kampung Pandan Selangor di Landa Ribut Kuat!

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 1/30/2008 10:25:00 PM | 0 Pandangan »


Saya telah mengetuai rombongan DPP Pusat untuk melihat kesan terhadap kediaman yang rosak teruk dipukul oleh ribut. Penduduk mendakwa ribut kuat ataupun puting beliung setinggi 100 kaki telah melanda kawasan tersebut dalam suasana hujan yang turun dengan lebatnya.

Salah seorang penduduk yang sempat kami temui berkata, itulah pertama kali kawasan ini dilanda dengan ribut yang cukup kuat sehingga berpuluh-puluh rumah telah kehilangan bumbung.

DPPP telah mengarahkan Dewan Pemuda PAS Selangor, DPPP Kawasan Pandan dan DPP Wilayah Persekutuan KL untuk turun membantu membersihkan kawasan taman tersebut dan membantu mangsa memperbaiki rumah yang rosak pada petang tadi.

------------------------------------------------------

Lebih 100 rumah di Kampung Pandan rosak dipukul ribut

30/01/2008 12:57am - Utusan Online

KUALA LUMPUR, 29 Jan — Lebih 100 buah rumah rosak akibat dipukul ribut ketika hujan lebat dan angin kencang yang melanda Kampung Pandan, di sini petang ini.

Kejadian pada pukul 5.30 petang mengakibatkan 70 keluarga terpaksa tinggal sementara di Dewan Orang Ramai Kampung Pandan Dalam setelah rumah mereka rosak teruk.

Seorang mangsa, Kassim Sulaiman, 74, berkata rumahnya dan beberapa rumah berdekatan mengalami kerosakan teruk akibat kejadian ribut itu.

“Biarpun rumah saya rosak tapi saya bersyukur saya dan keluarga tidak cedera. Saya berserah kepada Tuhan atas apa yang berlaku. Saya harap pihak berwajib dapat mengambil tindakan segera dalam membantu kami mengatasi masalah ini,” katanya ketika ditemui di luar dewan berkenaan.

Seorang peniaga durian, Nasril Marlis, 32, yang melihat kejadian itu berkata angin kencang itu membentuk puting beliung dan menerbangkan beberapa atap kedai berhampiran serta tayar kereta.

“Puting beliung itu benar-benar menakutkan saya. Gumpalan angin tersebut mampu menerbangkan tayar kereta...itu yang buat saya cemas. Puting beliung tu berlaku kira-kira tiga minit.

“Bentuknya serupa macam yang saya pernah tengok dalam National Geographic,” katanya ketika ditemui di gerainya di hadapan Pasaraya Besar Tesco, Ampang.
Nasril berkata, pada mulanya hujan turun agak lebat dan angin yang membentuk puting beliung itu berlaku di seberang jalan tempat dia berniaga.

“Ketika gumpalan angin tu mula menuju ke arah saya, ...langit mula cerah dan gumpalan tu hilang sedikit demi sedikit. Kalau tidak, matilah saya. Saya tak pasti mana nak lari,” katanya.- Bernama

0 Pandangan