Lagi Berita Pembunuhan Benazir Bhutto

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 12/28/2007 12:47:00 PM | 1 Pandangan »

Pembunuhan Bhutto satu jenayah terang-terangan, Kata OIC - Malaysiakini
Dec 28, 07 3:00pm

Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) mengutuk sekeras-kerasnya pembunuhan bekas Perdana Menteri Pakistan dan pemimpin Pakistan People's Party (PPP) Benazir Bhutto, yang menyifatkannya sebagai melampau dan kejam.

Setiausaha agung OIC Prof Ekmeleddin Ihsanoglu berkata jenayah kejam itu, yang berlaku menjelang pilihanraya parlimen Pakistan pada 8 Januari merupakan satu serangan terhadap kestabilan dan keamanan negara itu.

"Ia adalah provokasi terbuka bertujuan untuk menjejaskan usaha ke arah perpaduan, penyatuan dan proses demokratik," kata beliau dalam kenyataan.

Bhutto, 54, terbunuh dalam serangan berani mati yang juga mengorbankan sekurang-kurangnya 20 yang lain pada akhir reli kempen beliau di Rawalpindi pada lewat petang Khamis.

Ihsanoglu menyampaikan ucapan takziah beliau kepada keluarga Bhutto dan mangsa lain, anggota PPP dan rakyat Pakistan, demikian menurut laporan Bernama.

Beliau menekankan bahawa mereka di belakang jenayah pembunuhan kejam ini yang bukan hanya musuh kepada Pakistan tetapi juga terhadap keamanan dan toleransi agama Islam dan hendaklah dikenal pasti dengan segera dan dibawa ke muka pengadilan.
Setiausaha agung itu menggesa rakyat Pakistan dan semua parti politik supaya bersikap lebih bijak, kepaduan, perpaduan dan dialog dalam keadaan bergolak sekarang.

Bekas perdana menteri Pakistan itu, yang pulang ke Pakistan Oktober lalu selepas lama hidup dalam buangan bagi mengelak tuduhan rasuah, dikatakan baru selesai memberikan ucapan dalam perhimpunan politik di Rawalpindi apabila insiden itu berlaku.

Pada hari kepulangannya Oktober lalu, Bhutto terselamat dalam dua serangan berani mati ketika beliau sedang melakukan perjalanan dalam perarakan kereta terbuka tetapi hampir 140 orang terbunuh dalam insiden itu.

Laporan awal media di Delhi menyebut ibu kepada dua anak itu pada mulanya cedera parah tetapi kemudian disahkan meninggal dunia di hospital semasa dirawat kerana kecederaan di leher dan belakang.

1 Pandangan

  1. multidimid // December 28, 2007 at 1:37 PM  

    When you kill a man, you believe that you kill him forever. The hunter is forced to emotionally identify with its prey. So to kill is to be killed. The balance of life sustains all. Hate creates destruction on earth and until the lessons are learned, destruction follows destruction. Benazir Bhutto family Tragedy - Father Charged with Murder & Hanged; 2 Brothers Mysterious deaths
    For More details & Video
    Go H E R E
    on Final Moments on her way out in car after a Rally Before Being Gunned down & expired at 6.16 pm Dec 27 07