Samy Vellu Nak Perjuang Nasib Pemimpin Hindraf Pula!

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 3/30/2008 09:10:00 PM | 1 Pandangan »

Bila sudah tersepit, maka barulah timbul kesedaran. Inilah yang cuba diterjemahkan oleh Datuk Seri Samy Vellu apabila telahpun sedar bahawa kaum India di Malaysia menolak MIC/BN dalam pilihanraya Umum yang lalu.
Akhirnya, setelah tersedar daripada kesilapan lampau, maka Samy telah membuat gesaan supaya pimpinan Hindraf yang ditahan di bawah ISA dibebaskan.
Walaupun beliau memberikan beberapa alasan untuk mereka ini dibebaskan namun ia tetap dilihat bahawa Samy terpaksa tunduk kepada tekanan daripada kaum India sendiri.

Setidak-tidaknya Samy telah sedar cuma tidak mahu mengaku akan kesilapannya sebelum ini. Mungkin peluang untuk memperjuangkan nasib pimpinan Hindraf ini cukup terbatas kerana Samy sudah tentu tidak dapat bersuara lagi dalam Dewan Rakyat selepas ini.


--------------------------------
Samy: Bebaskan pemimpin Hindraf - Malaysiakini
Mar 30, 08 6:26pm
Mengulangi desakan pembangkang dan parti Gerakan, MIC hari ini turut menggesa lima pemimpin Barisan Bertindak Hak-hak Hindu (Hindraf) dibebaskan daripada tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).


Presiden MIC Datuk Seri S. Samy Vellu menggesa dua daripada dibebaskan lebih awal atas alasan R. Kenghadaran mengalami sakit teruk dan M. Manoharan menang sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dalam pilihanraya 8 Mac.


Menurut laporan Bernama hari ini, Samy Vellu berkata dua lagi wajar dibebaskan - V. Ganabatirau dan K. Vasantha Kumar - kerana "pembabitan mereka tidak begitu mendalam" dalam demonstrasi besar di Kuala Lumpur 25 Nov lepas.


P. Uthayakumar, seorang peguam dan aktivis sosial masyarakat India, pemimpin Hindraf yang kini meringkuk di kem tahanan Kamunting di Taiping.


DAP, Gerakan dan Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) antara organisasi yang menggesa mereka dibebaskan, sementara ketua pembangkang baru, presiden PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail turut menjadikan isu pembebasan mereka dalam lima agenda besar yang ingin dibawanya di Dewan Rakyat.


Bercakap selepas merasmikan bengkel "Penjenamaan Semula MIC", Samy Vellu dipetik sebagai berkata:


"Kami prihatin terhadap Kenghadaran dan Manoharan."Saya bercakap dengan isteri kedua-dua mereka dan dalam keadaan ini, saya memutuskan untuk membangkitkannya kepada kerajaan mengenai kedua-dua mereka ini kerana mereka telah mengambil pendekatan ini."


Beliau bercadang menemui Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi selepas lawatan Perdana Menteri dari Sabah.

Datuk Idris Jusoh & Datuk Ahmad Said Berdamai?

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 3/30/2008 06:03:00 PM | 0 Pandangan »

Idris, Ahmad berpelukan - Malaysiakini
Mar 30, 08 1:19pm

Bekas menteri besar Terengganu Datuk Idris Jusoh hadir di majlis angkat sumpah penggantinya Datuk Ahmad Said pagi ini.Kedua-duanya juga berdakapan selepas acara itu - menjelaskan lagi kenyataan Ahmad kelmarin bahawa beliau tidak bermusuh dengan Idris.

Semua 22 wakil-wakil rakyat lain BN, awalnya menentang pelantikan Ahmad, menghadiri majlis angkat sumpah.

Majlis itu diadakan di hadapan Pemangku Sultan Terengganu Tengku Muhammad Ismail Tuanku Mizan Zainal Abidin di Istana Maziah, Kuala Terengganu. Krisis pelantikan menteri besar negeri itu mula menunjukkan tanda utama penyelesaian apabila Majlis Tertinggi (MT) Umno memperakui pelantikan Ahmad yang dilantik istana, sekali gus menolak Idris yang didukung Perdana Menteri.

Upacara turut disaksikan Yang Dipertua Majlis Penasihat Pemangku Raja (MPPR) Tengku Sri Panglima Raja Tengku Baderulzaman Sultan Mahmud Shah.

Wakil-wakil rakyat PAS, yang diketuai presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, turut menghadiri majlis. Abdul Hadi, wakil Rhu Rendang, sebelum ini ketua pembangkang di Dewan Undangan Negeri.

Selepas MT membuat keputusan, semua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) BN, termasuk Idris, akur dengan arahan perdana menteri agar menerima pelantikan Ahmad.Ahmad menerima watikah pelantikan daripada MPPR minggu lalu tetapi majlis angkat sumpahnya ditangguh selepas semua wakil BN memulaukan majlis tersebut.

Beliau semalam berkata senarai exco negeri akan dilantik lebih kurang seminggu lagi.

Filem Fitna Hina Islam!

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 3/30/2008 02:31:00 AM | 0 Pandangan »

Mahathir gesa umat Islam seluruh dunia pulau produk Belanda
29/03/2008 8:10pm


KUALA LUMPUR 29 Mac — Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyeru umat Islam di seluruh dunia memulaukan produk Belanda sebagai satu bantahan berkesan berikutan sebuah filem Belanda, Fitna, yang mengkritik Al-Quran yang disiarkan di Internet.

Beliau berkata pemulauan itu boleh menyebabkan Belanda lumpuh kerana umat Islam meliputi sebahagian besar penduduk dunia yang kaya dan juga pengimport terbesar.

Bagaimanapun, semua 1.3 bilion umat islam di dunia mestilah bersatu dan meletakkan kepentingan Islam dan umat Islam daripada keperluan individu jika mahukan pemulauan ini berkesan.

“Kalau orang Islam bersatu kita mudah saja ambil tindakan. Kalau kita pulau barangan dari Belanda dia tutup negeri, pasal yang beli banyak sekali, yang kaya sekali di dunia ini adalah orang Islam.

“Kalau semua 1,300 juta orang Islam kata kami tidak kan beli barang dari Belanda, maka barulah berkesan.

“Kalau nak pulau buatlah betul-betul. Tapi orang kita kata, dia (Belanda) pun berniaga dengan kita juga, kalau kita tahan dia, dia rugilah. Jadi (kalau begini) kita tak fikir sebagai orang Islam, kita fikir untuk kepentingan diri,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat agung ke-46 Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) di sini hari ini.

Filem Fitna itu, selama 15 minit yang disiarkan dalam sebuah laman web pada 27 Mac yang mengkritik Islam, yang menunjukkan surah Al-Quran dengan berlatar belakangkan imej keganasan akibat serangan pengganas.

Ahli majlis perundangan Belanda Geert Wilders menerbitkan filem itu, yang menunjukkan kenyataan daripada paderi yang radikal dan menyebut surah Al-Quran dengan diselitkan imej serangan 11 Sept terhadap Pusat Dagangan Dunia (WTC) di New York, pengeboman kereta api penumpang di Madrid, Sepanyol pada 2004 dan pembunuhan pengelur filem Belanda Theo van Gogh di Amsterdam street pada akhir tahun itu.

Sebelum itu, Dr Mahathir berkata filem tesebut disiarkan berikutan salah faham dan “sudah pasti ada motif kritikal”. “Mereka akan terus berbuat demikian sehingga kita menunjukkan Islam itu satu agama yang baik, kita bukan orang yang ganas, bahawa kita tidak berbohong kepada orang ramai...tetapi ini mesti ditunjukkan dalam amalan oleh masyarakat Islam ,” kata beliau.

Dalam perkembangan lain, Dr Mahathir yang juga Yang Dipertua Perkim, berkata adalah penting bagi pertubuhan itu memberikan tanggapan yang betul mengenai Islam dan bukan Islam supaya tidak berlaku ketidak salah faham mengenai agama Islam yang boleh membawa kepada kebimbangan, curiga atau pertentangan terhadap Islam.

— BERNAMA

Fitna - Filem Daripada Negara Belanda Yang Menghina Islam!

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 3/30/2008 02:27:00 AM | 0 Pandangan »

New Muslim Woman From England

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 3/30/2008 02:14:00 AM | 0 Pandangan »

Woman Rights In Islam

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 3/30/2008 02:12:00 AM | 0 Pandangan »

People in USA are turning to Islam

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 3/30/2008 02:08:00 AM | 0 Pandangan »

This Is Islam...

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 3/30/2008 02:05:00 AM | 0 Pandangan »

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 3/30/2008 02:02:00 AM | 0 Pandangan »

Pertembungan Bermula

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 3/29/2008 08:13:00 AM | 2 Pandangan »

Datuk Ahmad Said diterima sebagai MB Trengganu yang baru…akhirnya. Setelah berhadapan dengan tekanan, halangan dan rintangan yang cukup mencabar kewibawaan pelbagai pihak maka MT UMNO telah menerima beliau sebagai MB yang baru.

Walaupun pada peringkat awalnya Ahmad Said dikecam oleh pelbagai pihak termasuklah daripada Pak Lah, Idris Jusoh, Rosul Wahid dan disokong oleh 22 ADUN BN Trengganu yang masih mahukan Idris sebagai MB namun MT UMNO telah menetapkan bahawa kemelut ini mesti diselesaikan untuk kepentingan pembangunan rakyat.

Sudah pasti dengan perlantikan ini, ada pihak yang gembira dan ada pihak yang akan berduka nestapa. Paling pasti, Idris Jusoh adalah merupakan insan yang paling malang dalam episod perlantikan MB Trengganu ini kerana pada peringkat awalnya beliau telah dilantik sebagai MB yang baru oleh Pak Lah dan terus dipertahankan oleh PakLah walaupun MPPR telah melantik Ahmad Said sebagai MB.

Apakah cabaran yang akan dihadapi oleh Ahmad Said selepas ini? Pastinya ia akan hadir daripada lapan ADUN PAS yang akan berada dalam sidang DUN Trengganu yang masih lagi belum lupa kata-kata kesat yang pernah dikeluarkan oleh beliau sebelum ini. Begitu juga dengan ADUN BN yang sebelum ini telah mencuba untuk menghalang beliau naik ke takhta MB, sudah tentu tindakan lampau mereka tidak akan dilupakan oleh Ahmad Said.

Laporan BPR yang telah dibuat sebelum ini ke atas seorang bekas Exco kerajaan Trengganu yang dituduh telah melakukan penyelewengan terhadap projek pembangunan kerajaan, apakah MB Trengganu ini akan terlepas daripada laporan tersebut? Adakah benar
tiada perasaan dendam Ahmad terhadap mereka yang telah cuba menjatuhkan MB pilihan Sultan?

Apapun, sama ada Idris Jusoh ataupun Ahmad Said yang menjadi MB Trengganu, dasar perjuangan yang mereka dokongi adalah sama sahaja. Kita akan lihat bagaimana nanti Ahmad Said mentadbir kerajaan negeri, adakah sikap dan perangainya sama sahaja seperti mana yang pernah dia tunjukkan semasa menjadi Exco kerajaan sebelum ini.

PAS negeri Trengganu perlu mengambil peluang daripada kemelut dalaman UMNO ini. Pastinya rakyat akan tertunggu-tunggu kemampuan PAS untuk berhadap dengan suasana baru di Trengganu di bawah kepimpinan Datuk Ahmad Said.

Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil
Hentian Puduraya
29 Mac 2008, 8.18 pagi

Air Percuma Untuk Rakyat Selangor!

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 3/29/2008 01:27:00 AM | 0 Pandangan »

Akhirnya, janji untuk memberikan air percuma kepada pengguna air sama ada mereka mengundi Barisan Rakyat ataupun tidak akan ditunaikan bermula 1 Jun yang akan datang. Pastinya ia akan memberikan kelegaan kepada rakyat Selangor yang semakin terbeban dengan kos hidup yang semakin tinggi.

Tahniah kepada kerajaan Selangor dan tahniah juga kepada rakyat yang berani membuat perubahan untuk kepentingan bersama.

Rakyat Johor macamana pula? Masih tidak mahu menikmati air percuma seperti Selangor?

-----------------------------------------
20 meter padu air percuma mulai 1 Jun - Malaysiakini
Mar 28, 08 6:48pm

Semua pengguna air bagi rumah kediaman di Selangor akan mendapat bekalan air 20 meter padu secara percuma mulai 1 Jun depan.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata kerajaan negeri telah mengkaji rancangan membekalkan 20 meter padu air secara percuma kepada isi rumah di negeri itu seperti biasa melalui pembekalan air terawat oleh syarikat Syabas, dan mendapati ia boleh dilaksanakan bagi meter individu untuk pengguna kediaman.

"Kerajaan negeri Selangor membuat keputusan untuk melaksanakannya bermula pada 1 Jun 2008," kata Khalid dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh pejabat menteri besar hari ini.

"Kerajaan negeri telah membuat kajian berhubung mekanisme untuk melaksanakan dasar ini dan sedang menimbangkan mekanisme terbaik bagi menjaga kepentingan kerajaan negeri, alam sekitar dan orang ramai.

"Tujuan kerajaan negeri memperkenalkan dasar ini ialah bagi meringankan beban kehidupan rakyat khususnya golongan berpendapatan rendah," katanya.

Justeru, tambah beliau, rakyat masih perlu mengamalkan penggunaan air secara berhemah serta bertanggungjawab bagi mengelak pembaziran sumber agar sumber air negeri Selangor dapat dipelihara dalam jangka masa yang panjang.

"Bagi membantu usaha ini, kerajaan negeri turut akan memperkenalkan langkah mempelbagaikan sumber bekalan air secara menyeluruh dalam masa terdekat," katanya.

Layakkah Aku Terus Menjadi Perdana Menteri? - Pak Lah

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 3/28/2008 07:53:00 AM | 0 Pandangan »

Pada malam Khamis baru-baru ini saya telah meluangkan masa untuk bersama teman-teman untuk mengeluarkan peluh di sebuah pusat permainan Badminton di Kluang. Malam tersebut kesemua gelanggang penuh dan saya rasa gembira apabila masih ramai yang menyapa dan mengangkat tangan apabila saya berada di sana.

Hanya beberapa ketika sahaja saya dapat berada dalam gelanggang kerana banyak masa diluangkan untuk berbual dan berbincang dengan mereka yang inginkan maklumat terkini perkembangan terbaru politik negara.

Seorang perempuan Cina adalah merupakan salah seorang yang telah sempat saya temui dan pelbagai isu yang kami telah bincangkan. Beliau mengulas tentang bagaimana YAB Lim Guan Eng memerintah Pulau Pinang ketika ini, kerajaan barisan rakyat di Perak, Menteri Besar Perak yang 'luar biasa', harga minyak tidak naik dan Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai MB Selangor.

Cuma, dalam ruangan tulisan pada hari ini saya cuma ingin menulis tentang betapa dia cukup melahirkan simpati terhadap Pak Lah yang semakin tidak dihormati oleh rakyat tetapi juga di kalangan pimpinan UMNO/BN sendiri.

"Saya kesian tengok Pak Lah sekarang, semua orang macam sudah tidak hormat dia. Awak tengoklah, bila dia suruh Hishamudin (Ketua Pemuda UMNO) ambil tindakan pada Mukhriz, Hishamudin pulak suruh Pak Lah buat sendiri" katanya.

"Bila nak lantik MB pun susah, dulu orang tak kisah Pak Lah nak lantik siapapun, semua sokong tapi sekarang Sultan pun tak sokong, lantik orang lain jadi MB. Pak Lah pun dah kurang cakap macam dulu" tambahnya lagi.

Walaupun dia adalah merupakan pengundi PAS & DAP di Kluang tetapi dia tetap mahu melahirkan rasa simpati terhadap Pak Lah yang semakin hilang taringnya terhadap UMNO/BN. Ketika inipun Pak Lah teruk diserang daripada pelbagai sudut dan paling ketara pemimpin UMNO sendiri dah mula hilang hormat padanya.

Mana tidaknya, lihatlah sendiri senario politik sekarang ini. Media arus perdana semacam sudah tidak mahu lagi memuji dan memuja Pak Lah seperti sebelum menghadapi pilihanraya umum yang lalu.

Paling ketara, cuba kita imbau kembali bagaimana slogan “Selamat, Aman dan Makmur (SAM)” tidak lagi meniti dari bibir ke bibir pemimpin UMNO/BN termasuklah Pak Lah sendiri. Sangat berbeza dengan slogan “Cemerlang, Gemilang dan Terbilang (CGT)”.

Slogan CGT cukup popular sehingga kanak-kanak di peringkat pra-sekolah pun tahu untuk menyebut dan menyanyikannya. Agensi kerajaan dan swasta berebut-rebut untuk menaikkan slogan ini sebagai tanda sokongan kepada Pak Lah yang kononnya telah berjaya membawa kecemerlangan luar biasa kepada UMNO/BN dalam sejarah politik negara. Sokongan terhadap Pak Lah ini telah menyebabkan populariti Tun Dr Mahathir semakin hilang walaupun sebelum itu TDM digelar Adi Jagat Dunia, Tokoh Islam dan pelbagai gelaran yang mampu menyebabkan TDM terawang-awang diapung oleh pujian terlampau.

Slogan CGT terus digunakan dalam pentadbiran Pak Lah sehinggalah slogan BN untuk berhadapan dengan pilihanraya umum ke 12 dilancarkan. Maka penuh sesaklah dalam media elektronik dan media cetak arus perdana mempromosikan slogan SAM ini kerana ia diyakini dapat menarik perhatian pengundi untuk terus memberikan kepercayaan kepada BN memandangkan slogan ini juga dilancarkan oleh Pak Lah.

Namun, realitinya ia tidak berlaku sebaliknya menyebabkan Pak Lah yang sesak nafas. Cuba anda selak jendela atau pandang keluar, adakah anda akan dapat melihat slogan SAM di mana-mana? Ataupun anda buka televisyen ataupun radio pastinya anda tidak akan mendengar slogan SAM diulang-ulang sebutannya oleh para DJ dan pembaca berita.

Bermakna, slogan SAM sememangnya tidak realistik dengan keadaan semasa (rujuk risalah KEMPEN 5, slogan SAM telah dijawab dengan tepat sekali!). Bukan sahaja slogan SAM tidak kedengaran malah slogan CGT pun telah mula sayup-sayup kedengaran yang pastiya akan hilang tidak lama lagi.

Berita yang dipaparkan dalam media cetak juga tidak banyak menyebelahi Pak Lah. Berita tentang MT UMNO bersetuju menerima Datuk Ahmad Said sebagai
MB Trengganu, pemilihan UMNO diteruskan, lebih 10 Ketua Bahagian UMNO bertemu dengan Ku Li dan pelbagai berita lagi dilihat sebagai gambaran bertapa Pak Lah semakin terpinggir daripada arus perdana politik UMNO/BN.

Percayalah, sekiranya Pak Lah mengumumkan bahawa dia akan meletakkan jawatan pada pagi ini dengan linangan air mata sekalipunpun seperti yang pernah dpersembahkan oleh TDM pada suatu masa dahulu tidak akan menyebabkan pimpinan UMNO memujuk Pak Lah untuk menarik balik hasratnya. Silap perkiraan mereka telahpun bersedia untuk mengambil-alih tampok pemerintahan UMNO/BN yang sudah berada dipenghujung usia ini.

Pak Lah perlu bertanya pada diri sendiri, adakah aku layak untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia, layakkah?

Walaupun Pak Lah kata dia
tidak akan lari untuk menghadapi pemilihan UMNO pada bulan Disember yang akan datang tetapi adalah lebih baik dia berkira-kira daripada awal. Jangan lupa, TDM telah berudur daripada UMNO dengan secara terhormat tanpa perlu dijatuhkan.

Amacam Pak Lah, ada harapan?


Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil
Lebuhraya Utara Selatan
28 Mac 2008, 8.47 pagi

Masa Depan Pak Lah & UMNO Terus Malap

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 3/27/2008 07:45:00 AM | 3 Pandangan »

Dalam suasana muram politik UMNO/BN setelah menghadapi pilihanraya umum terburuk dalam sejarah mereka, pelbagai isu yang berlaku berterusan menikam UMNO/BN daripada pelbagai arah.

UMNO yang menjadi tunjang kekuatan BN selama ini sedang menghadapi krisis yang cukup hebat. Sebagai contoh mudah, Datuk Mukhriz Mahathir telah m
enghantar
surat kepada Pak Lah menuntut beliau berudur daripada takhta Perdana Menteri. Pak Lah dengan tegasnya menyerahkan kes Mukhriz kepada Pemuda UMNO Malaysia dengan harapan Pemuda UMNO akan mengajar Mukhriz yang biadap terhadap Pak Lah. Sebaliknya, Pemuda UMNO membuat keputusan bahawa bukan sahaja Mukhriz tidak dikenakan apa-apa tindakan malah kes ini diserahkan semula kepada Presiden UMNO, beliaulah yang sepatutnya mengambil tindakan terhadap Mukhriz. Sehingga ke hari ini Pak Lah masih belum mengambil apa-apa keputusan terhadap isu ini.

Tiba-tiba isu pemilihan parti yang sepatutnya dilalui oleh UMNO pada tahun ini akan ditangguhkan kerana ramai rakyat pada hari ini
berfikiran tidak waras, kata Tan Sri Muhammad Mohd Taib. Mat Taib mendakwa dalam pertemuan dengan Perhubungan UMNO negeri-negeri dengan Pak Lah telah mencadangkan agar pemilihan parti ditangguhkan atas pelbagai alasan. Namun, dakwaan Mat Taib ini telah ditepis oleh Pengerusi UMNO Negeri Sembilan yang masih mahukan pemilihan parti diteruskan. Pemuda UMNO dan Puteri UMNO juga bersetuju agar pemilihan parti diteruskan.

Jawatan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO yang sebelum ini cukup kebal untuk tidak dipertandingkan mula mendapat pandangan daripada pimpinan UMNO agar ianya dibuka semula untuk pertandingan dan kuota pencalonan dihapuskan.

Perlantikan
Datuk Ahmad Said sebagai Menteri Besar Trengganu yang baru cukup mencalar kewibawaan Pak Lah. Pada mulanya Pak Lah mendakwa bahawa perlantikan Datuk Ahmad Said tidak mengikut perlembagaan namun kenyataan ini telah dperdebatkan. Calon MB Trengganu yang dicadangkan oleh Pak Lah ditolak istana sehingga timbul isu penyokong UMNO di Trengganu menaikan kain rentang dengan tulisan “Kami Nak Idris, Nantang” dalam demonstrasi dihadapan kediaman rasmi MB Trennganu. Protes ini dilakukan kerana Sultan telah melantik Datuk Ahmad Said sebagai MB Trengganu bukannya Datuk Idris Jusoh.

Krisis ini juga telah
retakkan hubungan di antara UMNO dengan istana. Agak mengejutkan kerana sultan-sultan telah mula berani membuat keputusan tanpa terikat dengan kehendak daripada pemimpin UMNO.

Kemelut dalam UMNO juga telah dilihat oleh Tengku Razaleigh Hamzah atau Ku Li sebagai amarah rakyat yang cukup berat dan mencadangkan agar Umno menganjurkan mesyuarat agung luar biasa (EGM) bagi membincangkan kekalahan teruk parti itu dalam pilihanraya 8 Mac. Cadangan Kuli ini telah mendapat banyak sokongan termasuklah daripada
Tun Dr Mahathir.

Ahli Parlimen Kangar
Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad pula telah melepaskan jawatan setiausaha agung Umno dan BN susulan penggugurannya daripada kabinet manakala ramai dikalangan Menteri daripada UMNO digugurkan termasuklah Datuk Seri Rafidah Aziz, wakil Kuala Kangsar. Pengguguran mereka daripada kabinet telah mencetuskan suasana tidak senang dalam UMNO apabila terdapat dakwaan bahawa Pak Lah mengetepikan orang lama ini kerana mereka bukan daripada kem Pak Lah tetapi penyokong Datuk Najib Razak.

Paling terbaru, Datuk Abdul Ghapur Salleh telah
meletakkan jawatan sebagai Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar. Walaupun sebab-sebab perletakkan jawatan tidak diumumkan tetapi ia mengambarkan betapa ketidak keyakinan pemimpin BN terhadap masa depan mereka di bawah tampok pemerintahan Pak Lah. Sebelum itu Ahli Parlimen Kimanis, Datuk Anifah Aman, menolak jawatan timbalan menteri pengangkutan dan Ahli Parlimen Jerantut, Datuk Seri Tengku Azlan Sultan Abu Bakar, menolak jawatan Timbalan Menteri Luar.

Kemelut politik dalaman UMNO semakin meruncing dan sudah pasti hanya menanti untuk terbelah. Perpecahan dan perbalahan ini mungkin berpunca daripada kelemahan Pak Lah dalam mencaturi masa depan UMNO dan mungkin juga sememangnya UMNO sudah tidak relevan lagi dalam arus perdana politik negara.

Kemelut ini sebenarnya menjadi peluang untuk kita memberikan kesedaran kepada penyokong UMNO khususnya di peringkat bawahan untuk berhijrah kepada kita.

Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil
Taman Renggam Jaya, Simpang Renggam
27 Mac 2008, 9.14 pagi
http://minda-kembara.blogspot.com/

Agenda Di Sebalik Perletakan Jawatan Ketua Kampung di Perak

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 3/27/2008 12:22:00 AM | 2 Pandangan »

Menjadi lumrah kerajaan yang baru dibentuk oleh PAS atau mana-mana parti selain UMNO/BN akan melalui proses cabaran yang pelbagai wajah. Terbaru, Kerajaan Negeri Perak diuji dengan perletakkan jawatan beramai-ramai Ketua Kampung di seluruh negeri Perak.

Saya merujuk kepada berita terkini yang disiarkan dalam
Malaysiakini dan UtusanOnline. Bermula dengan arahan pemboikotan pertemuan YAB Menteri Besar Perak dengan Ketua-Ketua Kampung ini sehinggalah perletakkan jawatan Ketua-Ketua Kampung, gambaran buruk cuba dipalitkan kepada kerajaan yang baru ini supaya dibenci oleh rakyat. Kenapa perletakkan jawatan Ketua Kampung ini perlu dibuat sedangkan tiada apa-apa tekanan diberikan ke atas mereka?

Ketua-Ketua kampung biasanya dilantik daripada kalangan pimpinan UMNO diperingkat cawangan sama ada Ketua UMNO cawangan ataupun sesiapa sahaja yang dilihat mampu menjalankan amanah sebagai Ketua Kampung dan secara tidak langsung melaksanakan tugas UMNO diperingkat Kampung/cawangan.

Anda boleh melayari sendiri laman web Persatuan Ketua Kampung Negeri Johor (
http://pkknj.com/v1/index.html) yang telah dilancarkan oleh YAB Menteri Besar Johor pada 10 Ogos 2007. Walaupun telah 7 bulan dilancarkan, hits laman web ini baru mencecah 37 kali sehingga saya layari sebentar tadi, mungkin Ketua Kampung yang ada pun tidak pernah sampai ke laman web ini. Saya galakkan anda melayarinya kerana di sana anda akan melihat wajah ketua-ketua kampung di seluruh negeri Johor yang ‘segak dan kacak.’

Laman web ini hanya mempunyai dua pautan sahaja iaitu laman web rasmi UMNO Malaysia
http://www.umno-online.com/ dan laman web rasmi kerajaan negeri Johor http://www.johordt.gov.my/. Mudah bicara, Ketua Kampung dan UMNO tidak dapat dipisahkan.

Maka berlakulah perlantikan Ketua Kampung di atas sifat wakil parti politik dan sudah pastinya akan timbul perasaan bertindak berat sebelah dalam menjalankan tugas sebagai seorang ketua kampung.

Pernah terjadi di Kluang ketika kempen pilihanraya di Kampung Tengah dalam DUN Mahkota, ceramah PAS telah diganggu oleh Ketua Kampung sehingga pihak keselamatan terpaksa campur tangan sedangkan ketika UMNO menggunakan sebuah dewan orang ramai di kampung yang sama untuk taklimat PACA, Ketua Kampung tersebut memberikan laluan yang seluas-luasnya kepada UMNO.

Berbalik kepada isu perletakkan jawatan 876 Ketua Kampung di seluruh Perak atas alasan tidak sehaluan dengan kerajaan campuran pimpinan PAS, DAP dan PKR, Presiden Persatuan Ketua Kampung Negeri Perak (setakat ini tidak dijumpai laman web PKKNP dalam internet!) Zukiman Jalil berkata
semua Ketua Kampung tersebut akan meletakkan jawatan pada 1 Apri 2008 dan berkuatkuasa pada 1 Mei 2008.

Kerajaan Negeri Perak pimpinan YAB Ir Mohamad Nizar Jamaluddin dalam pertemuan dengan lebih kurang 300 orang ketua kampung semalam telah menjelaskan bahawa kesemua Ketua Kampung masih boleh meneruskan tugas mereka sehinggalah tempohnya akan tamat pada 31 Disember 2008. Selepas itu pemilihan Ketua Kampung akan dilakukan melalui sistem pengundian oleh penduduk kampung yang terlibat.

Gambaran yang saya berikan di Kluang tadi sebenarnya adalah contoh betapa Ketua Kampung yang dilantik oleh parti politik UMNO telah menimbulkan banyak masalah ketidakadilan. Penduduk yang tidak menyokong UMNO akan diberikan tekanan. Sebab itulah Zukiman memberikan alasan perletakkan jawatan beramai-ramai kerana ‘tidak sehaluan’ dengan kerajaan negeri yang baru.

Mungkin pada peringkat awalnya, UMNO berharap sangat agar kerajaan rakyat pimpinan baru di Perak ini akan memecat semua Ketua Kampung yang ada kerana ia sudah tentu akan menjadi senjata UMNO/BN bahawa YAB Ir Mohamad Nizar bertindak zalim namun ianya tidak terjadi. Maka, sesuatu perlu dilakukan agar kerajaan baru ini akan dicemuh oleh rakyat Perak.

Namun percayalah bahawa sekiranya kesemua Ketua Kampung ini meletakkan jawatan ia tidak akan merencatkan perjalanan kerajaan yang baru ini. Keputusan YAB Ir Mohamad Nizar menyerahkan kembali tugas melantik Ketua Kampung kepada penduduk kampung sendiri adalah keputusan yang tepat pada masanya. Mudah-mudahan Ketua Kampung yang dipilih sendiri oleh penduduk kampung akan lebih adil dalam melaksanakan tugasnya tanpa memilih bulu.

Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil
Taman Sri Kluang
27 Mac 2008, 1.56 pagi

Ucapan Cik Kumutha a/p Raman

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 3/26/2008 03:35:00 PM | 3 Pandangan »

video

Ucapan Cik Kumutha a/p Raman ketika program sambutan Kemenangan PAS Johor di kerusi DUN Maharani dan DUN Sungai Abong.

Anda dengar dan anda nilailah sendiri...wassalam

Khairul Faizi Ahmad Kamil

Pak Lah, Pak Lah...

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 3/26/2008 01:30:00 PM | 0 Pandangan »


Pak Lah, you're missing the point - Malaysiakini
Mar 26, 08 10:49am


‘It was not the cyber-campaign that led to BN’s disastrous results in the recent elections. The reason for BN’s defeats lies simply in the frustration of being a Malaysian.’


Meng: With the above statement and with the reappointment of Muhammad Muhd Taib to the cabinet, it only shows that Pak Lah has not heard the rakyat. He still doesn’t get it. I am not sure if he is ill-advised.

It was not the cyber-campaign that led to BN’s disastrous results as the Internet only gave an avenue for the rakyat to release some tension and to vent their frustrations. Cyberspace helped each Malaysian realise that they were not the only ones who felt distressed but there were others who were equally frustrated.

Perhaps Pak Lah needs to know that the reason for BN’s fall is the frustration of being a Malaysian. From doing business to dealing with government civil servants; there is not an occasion when corruption and graft is absent. It is so rampant. Then in the backdrop, you have overt racist remarks spoken carelessly and without thought. There are difficulties in making ends meet with the rising costs of everything.

The call for the rakyat to change their lifestyle is matched with the extravagant lifestyles of our leaders. There is arrogance and a lack of sensitivity on the part of the government. This, dear prime minister is the reason for the rakyat’s anger and if you still cannot get it then I do not know how else to get this message across.

Fifty-something: Our PM and BN miss the mark again. I’m in my 50s. I read the online alternative media, various blogs and the international news sites. I do not read the local print media or watch the local TV news. It’s not only the young who have switched to the alternative media - it’s almost everyone!

The truth is that our PM and BN refuse to acknowledge that the rakyat are no longer sheep, that the world has changed, and that the old propagandist ways don’t work in today’s world. Until they do, they’ll continue to miss the mark with the rakyat.

Peter Yew: The prime minister is missing the point. Even if BN has campaigned in cyberspace it would still lose many seats because the people are fed-up with the lies and corruption they hear. The Internet just made it easier for people to get information that mainstream media had suppressed all these years. It is to the credit of the online alternative media that they helped bring BN to its knees.

It is Abdullah Ahmad Badawi's misfortune that the Internet has come of age in Malaysia during his first term in office as PM. Mahathir would not have been able to fight it even if he had stayed on as PM instead of resigning in 2003.

Such is the power of information and truth that has now, in the hands of the people, become effective weapons to keep the nation well-governed from now on.
Ravi Chitty: It was not that the Internet or cyber-war against the government linked MSM. Rest assured that truth prevailed over lies or mere propaganda and threats. BN could have used the Internet and cyber-network to the maximum and would still have performed disastrously.

Please give credit to the rakyat who can differentiate right from wrong and truth from lies. Whilst the Internet and cyber-network did not really topple the government of the day, they certainly aided the opposition to uncover and expose the blatant lies and scandals which were the main reasons BN performed badly

Remember that it was not the cyber-campaign that turned the tide. Rather it was the lack of truth and accountability that did.

Leon Chan: I believe our dear PM is still ignorant over what had hit him and BN. Even if they had put up a strong cyber campaign, similar in line with their print media, tv and radio, the result of the election would still have been the same.

BN lost because of their arrogance and blatant unfairness - not because they did not engage in cyber campaigning. The young people are looking at both the print media and the alternative media. Mr Prime Minister, didn't the voice of 'change' waken you?


Arianna: The appointment of a prime minister or menteri besar should not be made simply on the dictation of a political party which won a general election. Rather it should be made on whether the person is trustworthy, capable, clean, efficient and has the people's interests at heart.

If the candidate has been proven to have fall short of the criteria and yet his party insists on his appointment, then the head of state or ruler concerned should exercise his discretion to appoint one whom he thinks could be better entrusted with the responsibility.

The question of obeying the Rukun Negara is a non-issue in the appointment of PM, MB or CM. The party which won the election should appoint a PM, MB or CM who can do the job and not re-appoint the same person who cannot perform and has been proven inefficient.

If the party leadership fails to see this, then the ruler or head of states should step in and exercise their role to redress the situation. After all, we are not talking about the interests of political parties or its leaders but that of the people and the nation.

San: As a Malaysian, I must say that I am sad that the matter has been allowed to deteriorate to this stage. It appears that there has not been adequate dialogue between the palace and the PM on this appointment. The names given by the PM must be recognised and if not acceptable to the palace than a dialogue should have been held between the PM and the palace to resolve the issue. Unfortunately, the damage has been done and now needs to be undone.


Rule of Law: The writer says the Sultan may forego the criteria spelled out in Article 10 of the Terengganu constitution in that 'in appointing a mentri besar, His Royal Highness may, in his discretion, dispense with any provision in Article 10 restricting his choice of a mentri besar, if, in his opinion, it is necessary to do so in order to comply with the provisions of this article’

It would be helpful if Academia can point out precisely what was it that was in the Sultan's views, necessary to forego Article 10 and what provisions of Article 14 the Sultan was, in exercising his discretion, attempting to comply? That is the only saving provision for the Sultan to intervene. If there are no grounds upon which to base his opinion, it is wholly inappropriate for a constitutional monarch to interfere in the political process.


Colour Blind: Isn’t it sad that people are still going on and one with blinkered views that only exco members of their race can serve them best? Certain quarters in Perak are lobbying for more Malays in the state exco to reflect the racial composition of the state. Similarly in Selangor, some people are demanding for more Indians in the exco line up.

Doesn’t competence count? Shouldn’t we be looking for the best men or women to take up these positions? Are we saying that only Malays can protect the interests of Malays or only Chinese can only represent the interests of Chinese, etc? Haven’t we seen enough cases where people such as Samy Vellu and Kayveas did absolutely nothing for thousands of Indians who needed help?

Similarly, lots of impoverished Malays were also not given any help by their Malay MPs. Are we prepared to sacrifice very capable people and put in place mediocre candidates just to satisfy the race ratio?


A New Malay: Requiring the composition of the state exco to reflect the racial composition of that state is again back to the old BN mentality. If this is the case, then we are back to square one again. The opposition coalition governments will not be any better than the former BN government. We should discard the BN mentality. The appointment to any position in a government should be based on the capability and quality of an individual, not his or her race.

Peter Ooi: Ever since the opposition won a few states in the last general elections, there were so many problems created just to derail the smooth takeover of the administrations. There was the demonstration at Komtar by mostly Umno members, there was protest against the appointing of a non-Malay as deputy MB. Now we have the NGOs mostly made up of professionals expressing their worries about non-Malay excos.

The NGOs should be the last be express such fear. Bearing in mind that they are professionals and should be more liberal in their outlook. I am sure most of them understood the manifestos of the opposition. One of them is to ensure that the interests of all races would be taken care of. With the MB being a Malay himself, I doubt very much that he would allow Malays to be marginalised.

Just let the new state governments rule their states freely. If they do not perform to your satisfaction, just vote them out in the next general election.

HL Ooi: These Perak NGOs that are worried about non-Malay excos seem to live in the racist mould that has characterised Umno’s statements and actions. Their claim to being non-partisan is not very convincing. Shouldn’t we be more concerned about the competence of the Perak state exco members than their ethnicity? Will we be hearing enlightened Malay voices educating these dinosaurs (since these guys might not want to listen to others)?


Lasung Lukas: The katak culture is nothing new. Malaysians in Sabah have lots of experience of this phenomenon. Remember when we cried ‘Injustice!’ and ‘Betrayal!' more than 10 years ago? Few even bothered to listen to their fellow Malaysians' plea. Now that there is a very real possibility of the katak culture happening in other parts of the country, almost everyone on both sides of the fence wants to enact an anti-hop law! Well, well. Sabah had an anti-hop law. And what happened to it?

Let's face the facts - any one can join any political party at any time. That's democratic freedom. However, an elected representative gets into office by virtue of the people's trust in the candidate's promises, platform and professed political principles. There is thus an unwritten contract to fulfil that pledge and to honour that trust. When that contract is broken by crossing party lines, he/she should vacate the seat and allow a fresh by-election. The people's trust must not be held to ransom to the shifting winds of political convenience.


Vijay: Please understand that any way you cut it, hopping from one party to another is nothing short of shameful and what makes it even more contemptible is that some of the hoppers expect ministerial posts should the Barisan government fall. Khairul Annuar's statement is as hypocritical as that of Umno secretary-general's accusation that the possible cross-overs would be the result of bribery.

Hello, where were the concerns for honesty and honour when in the past Barisan gladly welcomed ‘frogs’ into their fold? Was it not bribery then? If Barisan assembly persons or members of parliament are now convinced of the virtues of Barisan Rakyat, by all means join the opposition forces but before that, resign from your post and stand again under the aegis of Barisan Rakyat. If you then win, good for you and good for us.


Peter Yew: I could not agree more. The issue at stake is not the party but the quality of governance. The Barisan Rakyat will be subject to the same, if not a higher standard of governance than before. Malaysian politics has until recently been a case of mass bribery. Bribery may work if there are good results to show and I believe Malaysians have been very tolerant thus far.

The decision not to vote for BN or its component parties is not the same as saying they are unqualified to govern. It is a wake-up call to them to turn back from their erring ways. The current infighting and squabbles within Umno make me think that the leadership has not really learned from the lesson of their election failures. Listen to what the people want. Stop the power struggles and no more hidden agendas.


Honourable Malaysian: All honourable Malaysians should staunchly support Zaid's proposals on the judiciary, starting with an apology to all the judges who were dismissed and suspended in 1988. He should also urge the PM and the government to hold a royal tribunal to get to the bottom of the injustice committed against the judges and based on its findings, take appropriate court action against Mahathir for making the judiciary in Malaysia what it is today.


Anak Bay-Gong: It is laudable of the PM to state that his cabinet ministers must declare their assets. This is not a novel requirement. But the fact that the ex-Selangor MB had been reported to own six premium properties in Australia and NewZealand under his wife's name and has been included in the latest line-up makes nonsense of everything the PM stated. It is an old trick that you can vest your assets in any of your family members' names.

Declaration of assets should not pertain to the ministers alone. It should include their spouses. Even that is not foolproof enough.


S Vijay: The tiny kingdom of Bhutan recently had its first election in its history. TV news footage of the election brought a wry smile to my face. The voters had their fingernails marked with indelible ink!

This coming from a country who has never knows what elections are and where democracy was widely seen as being forced upon its citizens by the country’s royals rather than being demanded for by the subjects.

I hope our Election Commission and its chief are utterly embarrassed that a small, isolated country can have free and fair elections where indelible ink did not pose any security threats.

Harga Minyak, Gas Kekal - Bukti Kuasa Rakyat!

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 3/26/2008 08:19:00 AM | 0 Pandangan »

Alhamdulillah, inilah yang dikatakan Kuasa Rakyat. Kuasa rakyat telah 'mengajar' BN apakah yang sepatutnya dilakukan oleh pemerintah dan kerajaan dalam menjaga kebajikan rakyat.

Walaupun Pak Lah tidak umumkan bila dan berapa harga minyak akan dinaikkan nanti namun ia sudah cukup memberikan jawapan kepada kita bahawa sememangnya perancangan untuk menaikkan harga minyak selepas daripada pilihanraya umum ke 12 telahpun dirancang namun terpaksa ditangguhkan 'buat masa ini' bagi menjaga kepentingan rakyat.

Keberanian rakyat untuk berubah dan mengajar BN yang cukup angkuh dengan kuasa yang diamanahkan oleh rakyat sebelum ini sudah mula kita rasai dan nikmati.

Sebelum pembubaran Parlimen, Menteri Kewangan Kedua pernah berkata bahawa kerajaan sudah tidak tertanggung lagi kenaikan harga minyak di pasaran dunia. Seolah-olah kerajaan sudah tidak mampu lagi untuk menanggung kos dan subsidi minyak. Namun segalanya telah berubah 'buat masa ini' dengan tiga langkah khusus bagi meringankan beban rakyat.

Peliknya, sebelum pilihanraya umum yang lalu Pak Lah dan pimpinan UMNO/BN yang lain tidak nampak agaknya tiga langkah ini sehingga mereka mengerahkan setiap UMNO Bahagian dan pemimpin BN turun padang untuk menjelaskan kepada rakyat kenapa harga minyak terpaksa dinaikkan.

Namun, seperti mana yang telah disebut oleh Ketua Parti PKR, Datuk Sri Anwar Ibrahim dan Presiden PAS, Datuk Sri Tuan Guru Abd Hadi Awang bahawa sekiranya BA memerintah harga minyak akan diturunkan, penangguhan kenaikan harga minyak 'buat masa ini' yang pasti akan naik satu hari nanti belum memadai untuk dikecapi oleh rakyat.

Rakyat mesti terus mendesak kerajaan untuk turunkan harga minyak ataupun mereka pemimpin yang kurang bijak ini diturunkan.
---------------------------------------------------------

Langkah ringankan beban rakyat -- * Harga minyak, gas kekal * Tarif elektrik tidak naik * Pembaziran subsidi ditangani - Berita Harian Online
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 25 Mac – Kerajaan hari ini mengumumkan akan memperkenalkan tiga langkah khusus bagi meringankan beban rakyat terutama golongan berpendapatan rendah.

Selain tiga langkah itu, kerajaan turut menyatakan ia tidak akan menaikkan harga minyak dan gas pada masa ini.
Berikutan keputusan tersebut, kadar tarif elektrik sedia ada akan dikekalkan.
Dalam ucap utamanya pada Persidangan Pelaburan Malaysia 2008 di sini hari ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menghuraikan perancangan bagi melegakan keresahan rakyat berhubung kenaikan kos sara hidup yang menjadi isu dalam Pilihan Raya Umum Ke-12 pada 8 Mac lalu.
Tiga langkah itu ialah:

* Mengurangkan impak kenaikan harga minyak dunia bagi golongan berpendapatan rendah dengan mengurangkan pembaziran dan kerugian kesan daripada subsidi.
* Mengkaji semula pelaksanaan rancangan-rancangan ekonomi bagi memastikan manfaatnya dapat dirasai golongan yang benar-benar memerlukan.
* Kerajaan akan terus bekerja ke arah mengurangkan jurang pendapatan antara kumpulan-kumpulan etnik, dan pada masa yang sama memastikan keadilan untuk semua rakyat.

Menurut Abdullah, dalam penggal keduanya sebagai Perdana Menteri, beliau bercadang melaksanakan agenda lebih tegas bagi menangani kebimbangan rakyat sebagaimana yang mereka suarakan menerusi peti undi pada pilihan raya umum lalu.
“Keputusan pilihan raya lalu adalah mesej yang kuat daripada rakyat bahawa saya tidak bergerak cukup pantas dalam melaksanakan pembaharuan-pembaharuan yang dijanjikan. Mesej telah dibuat dan saya terima,” katanya.
Perdana Menteri berkata, kenaikan harga minyak merupakan isu terbesar yang menjadi kebimbangan rakyat pada pilihan raya umum 8 Mac lalu.
“Apa jua harga sekarang, kita harus hadapinya, tetapi bila kita mengumumkannya nanti, harapan saya keadaan (kebimbangan) itu akan berubah,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama pada persidangan tersebut.
Menurutnya, harga minyak semasa akan dikekalkan bagi melindungi kepentingan rakyat.

Sementara itu, Menteri Kewangan Kedua, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop yang turut hadir pada persidangan tersebut ketika ditanya mengenai perkara itu berkata, kerajaan tidak bercadang untuk menaikkan harga gas pada masa ini.

Gas banyak dimanfaatkan dalam sektor tenaga dan pengangkutan. Kenaikan harga gas juga memberi kesan kepada perbelanjaan pengguna kerana gas banyak digunakan untuk memasak di rumah-rumah.

Katanya: “Tiada keputusan untuk menaikkan harga gas. Jika ada (pun) kenaikan, kami tidak akan membebankan Tenaga Nasional Bhd. (TNB).”

Nor Mohamed menjelaskan, kerajaan juga tidak bercadang menaikkan harga gas yang dijual oleh Petronas kepada TNB pada masa sekarang.

‘‘Saya tidak tahu (bila kerajaan akan menaikkan harga gas)... tiada keputusan diambil untuk menaikkan harganya pada masa sekarang,” jelas beliau.

Petronas menjual gas pada kadar harga subsidi RM6.40 bagi setiap mm BTU (Unit Termal British) kepada industri tempatan sejak 1997 walaupun harga semasa gas ialah kira-kira RM40 bagi setiap mm BTU.

Pada tahun lepas sahaja, subsidi gas yang ditanggung oleh Petronas bernilai RM15 bilion. Sejak 1997, syarikat petroleum nasional itu telah menanggung subsidi gas berjumlah RM50 bilion.

Ketika mengulas lebih lanjut mengenai usaha kerajaan untuk meringankan beban rakyat, Perdana Menteri berkata, perincian mengenai langkah-langkah khusus untuk membantu golongan miskin akan diumumkan tidak lama lagi.

“Saya akan umumkan jumlah yang kita akan belanjakan. Bagaimanapun, apa yang penting ialah dasar telah dibuat,” katanya.

Abdullah berkata, kerajaan sedar di sebalik perangkaan ekonomi yang baik sejak dua tahun lepas, rakyat merungut usaha membantu golongan miskin masih belum mencukupi.

Katanya, perangkaan tersebut tidak memberi manfaat kepada mereka.

“Saya tahu mereka prihatin dan bimbang dengan kenaikan harga minyak serta barangan lain. Ini yang menjadi kebimbangan mereka sebenarnya.

“Kecuali masalah itu ditangani, apa juga rujukan mengenai ekonomi kita dalam keadaan baik sudah semestinya tidak diterima oleh mereka. Ini yang harus ditangani,” katanya.

Abdullah seterusnya memberitahu, terdapat banyak cara untuk membantu golongan miskin tetapi buat masa ini kerajaan memberi tumpuan kepada usaha meringankan beban mereka ketika berbelanja membeli barang keperluan.

Perdana Menteri berkata, beliau juga akan meneruskan pelaksanaan rancangan-rancangan pembangunan koridor.

Namun, katanya, hasil kajian separuh penggal, beberapa program akan dikemas kini bagi memastikan manfaatnya benar-benar dinikmati semua lapisan rakyat.

“Saya masih dan sememangnya selama ini menjadi Perdana Menteri bagi semua rakyat Malaysia.

“Manifesto kita (Barisan Nasional) telah menggariskan dengan jelas komitmen kami untuk mengurangkan jurang antara wilayah.

“Oleh itu, kami mahu menjalin hubungan kerja yang produktif dengan semua kerajaan negeri bagi memastikan rancangan koridor tersebut berjaya,’’ ujarnya.

Pada pilihan raya umum 8 Mac lalu, BN tewas di lima negeri, sekali gus mencetuskan kebimbangan kemungkinan penangguhan pelaksanaan rancangan pembangunan koridor bernilai beratus-ratus bilion ringgit.

Malah, kerajaan mengunjurkan sebanyak RM177 bilion nilai pelaburan akan dijana menjelang tahun 2025 bagi memperkasa pertumbuhan di negeri-negeri di utara.

Poster UMNO Biadap!

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 3/26/2008 08:11:00 AM | 0 Pandangan »


Bicara Peguam Muda Terhadap Isu Lantikan MB Trengganu

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 3/26/2008 08:04:00 AM | 0 Pandangan »

Tindakan Istana Terengganu Selari Dengan Perlembagaan : Peguam
Tarikh : Wednesday, March 26 @ 01:03:17 MYT
Topik : Artikel
Oleh siasahdaily

KUALA LUMPUR, 25 Mac: Majlis Penasihat Pemangku Raja Terengganu telah menjalankan tugas mereka dengan betul mengikut Perlembagaan ketika melantik Adun Kijal Datuk Ahmad Said sebagai Menteri Besar.Demikian kata Ahmad Sabky Yusof, peguam yang juga rakan kongsi dalam firma guaman Radzi dan Abdullah dekat sini.

“Yang bersalah dalam kes ini adalah sikap kepimpinan BN yang hanya menamakan seorang sahaja calon MB ketikamana calon berkenaan tidak diterima oleh istana Terengganu,” kata Sabky.

Menurut Perlembagaan, kata Sabky, raja atau sultan hendaklah melantik mana-mana pihak yang pada pandangan baginda mendapat sokongan majoriti dalam Dewan Undangan Negeri.

Ini bermakna, istana boleh memilih mana-mana calon. Yang silapnya adalah Presiden Umno hanya berkeras untuk melantik Datuk Seri Idris sahaja sebagai MB.

“Sepatutnya BN mengemukakan calon lain bukan berkeras untuk melantik Idris sahaja,” katanya yang merasa hairan dengan sikap itu sehingga sanggup memperjudikan nasib sebuah kerajaan negeri miliknya.

Beliau memberikan contoh yang berlaku di Perak apabila pemangku Raja Perak meminta tiga nama untuk dipilih dari mereka seorang menteri besar.

“Tugas BN dalam krisis sebegini adalah meraikan kuasa Sultan, bukannya berkeras untuk menafikan kuasa Sultan. Bila BN gagal kemukakan calon yang dipersetujui oleh Sultan berlakulah constitutional deadlock,” katanya.

Apabila perkara ini berlaku, Sultan, katanya boleh melantik calon yang difikirkan baginda akan mendapat sokongan majoriti dalam DUN.

“Sebab itu, bagi saya perlantikan Ahmad Said oleh istana adalah sehaluan dengan kehendak perlembagaan,” kata beliau.

Menurut Sabky, sultan tidak semestinya menunjukkan bukti sokongan majoriti semasa perlantikan dibuat tetapi ia boleh dibuktikan kemudian.

“Cukup dengan baginda percaya, MB Terengganu yang dipilih itu akan mendapat sokongan majoriti,” katanya.

Menurutnya, Ahmad boleh membentuk kerajaan dan membentuk Exco sekurang-kurangnya empat orang setelah dilantik sebagai MB.“Apabila sidang dewan berlaku, ahli-ahli DUN boleh membuat ujian keyakinan ahli-ahlinya ke atas MB ini.

“Jika dia mendapat sokongan majoriti, dia boleh teruskan kerajaan itu. Jika dia gagal, maka dengan sendirinya, dia jatuh dengan sendirinya sebagai MB. Ketika itu, bolehlah pihak yang mendapat majoriti dalam DUN kemukakan calon MB mereka. Jika Sultan setuju, ia boleh dilantik. Jika tidak bersetuju sekali lagi pusingan itu akan berlaku,” katanya.

Ketika ditanya, bilakah Ahmad Said selaku MB boleh menasihat Sultan untuk membubarkan DUN dan mengadakan pilihan raya semula, Sabky berkata sebelum beliau kalah dalam undi tidak percaya oleh DUN.Selepas kalah, dia tidak berhak lagi kerana ketika itu dia bukan lagi MB yang sah, katanya.

Tangguh Pemilihan UMNO Sebab Semua Orang Tidak Berfikiran Waras?

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 3/25/2008 03:34:00 PM | 0 Pandangan »

Entah apa agaknya yang sedang difikirkan oleh pemimpin UMNO ketika ini, hinggakan mereka takut untuk menghadapi pemilihan parti. Apa yang agaknya menghantui mereka ketika ini.

Tan Sri Muhammad Mohd Taib, yang baru dilantik sebagai Pengerusi UMNO/BN Selangor yang juga merupakan Ketua Penerangan UMNO Malaysia dalam kenyataan yang disiarkan dalam UtusanOnline sebentar tadi memberitahu bahawa perkara ini terpaksa dilakukan kerana untuk "MENGELAKKAN MALA PETAKA KEPADA POLITIK NEGARA KERANA DALAM KEADAAN SEKARANG SEMUA ORANG TIDAK BOLEH BERFIKIR DENGAN WARAS"

Ya Allah, apa kena dengan dia ni? Sekarang semua orang tidak boleh berfikir dengan waras? Siapa yang tidak waras? Pulak tu apa kena mengena dengan pemilihan UMNO pulak?

Pastinya, kenyataan tidak waras Muhamad Mohd Taib ini akan menimbulkan lagi rasa marah rakyat Malaysia khususnya penyokong-penyokong UMNO di seluruh negara.

Saya andaikan daripada kenyataan Mat Taib ini, mereka yang tidak waras adalah :-

1. Semua pengundi yang tidak mengundi UMNO/BN dalam pilihanraya Umum yang lalu,

2. Pemimpin UMNO yang ingin mencabar Pak Lah macam Ku Li.

3. Pemimpin UMNO yang jadi Menteri Besar walaupun Pak Lah & UMNO Negeri nak Pengerusi Perhubungan jadi MB,

4. Ahli UMNO yang mendesak Pak Lah supaya berudur termasuklah Datuk Mukhriz dan UMNO Bahagian Muar,

5. Pemimpin UMNO diperingkat Negeri, Bahagian dan cawangan-cawangan.

6. Perwakilan UMNO yang akan mengundi ketika pemilihan Agong UMNO nanti. Kumpulan ini lebih tepat disasarkan oleh Mat Taib sebab kalau mereka waras sudah tentu pemilihan parti dapat diadakan tetapi disebabkan mereka tidak waras maka takut-takut para perwakilan akan 'membuat gila' mengundi calon bukan favourite sebagai pemimpin parti.
Itu andaian saya dan saya yakin pelbagai andaian akan timbul selepas ini. Apa agaknya perasaan ahli UMNO diperingkat bawahan bila mereka tahu pemimpin mereka kata mereka tidak waras. Kalau tak faham-faham lagi tak tau lah nak kata apa lagi.

Apa lagi, marilah bersama-sama dengan PAS. Kami sedia dan setia menunggu kehadiran anda.

Tangguh pemilihan UMNO - UtusanOnline
25/03/2008 2:23pm

PUTRAJAYA 25 Mac – Kesemua perwakilan Badan Perhubungan UMNO negeri yang menemui Presiden UMNO, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi baru-baru ini, mahu pemilihan parti yang dijadualkan pertengahan tahun ini ditangguhkan ke satu tarikh yang akan ditentukan kelak.

Ketua Penerangan UMNO, Tan Sri Muhammad Muhd. Taib berkata, tarikh berkenaan akan diputuskan pada mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) parti Khamis ini.

``Cadangan ini bagi mengelakkan `mala petaka’ kepada politik negara kerana dalam keadaan sekarang semua orang tidak boleh berfikir dengan waras,’’ katanya kepada pemberita ketika memulakan tugas sebagai Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah di pejabatnya di sini hari ini.

Siasat SEGERA! - Pemuda PAS Pusat

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 3/25/2008 02:03:00 PM | 0 Pandangan »

Kain rentang pro-Idris 'menghina' - Malaysiakini
Mar 25, 08 12:33pm


Pemuda PAS menggesa polis menyiasat kain rentang yang dipamer berdekatan kediaman Datuk Seri Idris Jusoh kerana dianggap menghina institusi raja.

Kain rentang itu berbunyi "Kami nak Idris, natang", yang bermaksud "kami mahukan Idris, binatang" dalam loghat Terengganu.

Ketua Pemuda PAS Salahuddin Ayub berkata tulisan di kain rentang ini bersifat hasutan dan tindakan segera perlu diambil untuk mengelak kejadian tidak diingini.

Kami Nak Idris, Binantang...

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 3/25/2008 08:05:00 AM | 1 Pandangan »





Sejak malam semalam, saya telah menerima email tentang tindakan tidak senonoh dan tidak bertamadun penyokong Datuk Idris Jusoh yang berhimpun dihadapan kediaman rasmi Menteri Besar Trengganu yang disiarkan dalam media elektronik semalam.

Kerana sudah tidak tahan lagi untuk menghadapi realiti bahawa Idris Jusoh tidak diperkenankan sebagai MB Trengganu, penyokong Idris telah bertindak seperti 'beruk-beruk di jalanan' (meminjam kata-kata Khairy Jamaluddin, saya tak kata macam itu) berhimpun dihadapan kediaman rasmi MB.

Sebenarnya, bukanlah perkara pelik dan ajaib bila penyokong setia UMNO ini berdemonstrasi kerana sejak mengalami kekalahan yang mengejutkan, UMNO telah mula pandai mengadakan perhimpunan halal/haram walaupun sebelum ini pemimpin No 1 UMNO pernah berkata "Ini Bukan Budaya Kita, Polis Kata Jangan..."

Cuma, ada perkara yang cukup mengguriskan perasaan rakyat khususnya orang melayu apabila terpampang dalam TV bagaimana ada kain rentang yang ditulis "Kami Nak Idris, Natang (Binatang)"

Sampai macam tu sekali luahan hati penyokong setia Idris Jusoh melahirkan rasa marah mereka. Siapa yang BINATANG tu? Sultan atau pun Ahmad Said? Boleh jadi kain rentang tersebut ditujukan kepada Sultan dan mungkin juga ia ditujukan kepada Ahmad Said tetapi tidak ada lagi perkataan lain yang lebih lunak digunakan sebagai lambang lemah lembutnya melayu.


Katalah ia ditujukan kepada Sultan, bermakna UMNO mengajar pengikutnya derhaka kepada Sultan. Sultan yang disanjung-sanjung selama ini telah dijadikan pula bahan cacian oleh mereka dan keluarga mereka.

Manakala, andaikata kain rentang tersebut ditujukan kepada Ahmad Said, bermakna UMNO mengajar pengikutnya supaya memaki hamun dengan gelaran BINATANG kepada mana-mana pemimpin yang tidak selari dan sebulu dengan mereka. Bila pemimpin UMNO sudah tidak sehaluan, mereka boleh panggil mereka BINATANG atau apa-apa perkataan yang dirasakan cukup untuk membangkitkan rasa marah, benci dan melauat.

Kalau nak dikira buruknya Ahmad Said terhadap pimpinan PAS di dalam atau di luar sidang DUN Trengganu, rasanya inilah peluang yang cukup terbaik untuk pimpinan dan penyokong PAS di Trengganu memanggil Ahmad Said dengan perkataan yang kesat tetapi inilah dia akhlak yang ditunjukkan dalam Islam, bukan caranya kita nak memaki hamun seperti yang dilemparkan kepada kita selama ini.

Entah apa lagi yang mungkin dibuat oleh penyokong setia Idris Jusoh & UMNO di Trengganu. Polis perlu bersedia untuk berhadapan dengan sebarang kemungkinan, tidak mustahil selepas ini pemimpin-pemimpin mereka akan mengajar anak-anak buah setia ini untuk melakukan lebih dahsyat daripada apa yang dapat kita lihat semalam.

Datuk Sri Idris Jusoh, cukuplah, jangan buat malu. Sebagai bekas pelajar STAR seperti Datuk Sri, saya harap Datuk Sri bertindaklah dengan penuh kewarasan. Dengarlah nasihat Mursyidul Am kami, Datuk Nik Aziz Nik Mat kepada Datuk Sri semalam. Tuan Guru kata sepatutnya Datuk Sri menasihat penyokong Datuk Sri agar tidak bertindak negatif sekiranya Datuk Sri benar-benar redha tidak dilantik sebagai Menteri Besar.

Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil
25 Mac 2008, 8.45 pagi
Taman Sri Kluang

Ahmad Said sedang melangkah...

Nukilan Khairul Faizi bin Ahmad Kamil | 3/25/2008 07:33:00 AM | 0 Pandangan »


Pagi ini, Datuk Ahmad Said, Menteri Besar Trengganu akan melangkahkan kaki menuju ke Wisma Darul Iman sebagai seorang pemimpin negeri yang baru. Pastinya, kedatangannya akan ditunggu oleh pelbagai pihak termasuklah para wartawan dan pegawai kerajaan yang sudah berminggu-minggu berhadapan dengan konflik perlantikan MB Trengganu yang baru.

Pastinya, Ahmad Said mengharapkan agar hari pertama yang penuh sejarah dalam hidupnya walaupun perlantikannya sebagai MB ini ditentang oleh pimpinan UMNO Negeri Trengganu akan dilalui dengan penuh keindahan namun realitinya orang seperti Idris Jusoh, Rosul Wahid dan ramai lagi sedang mengetap bibir, mengerut kening dan menggenggam tangan kerana tidak berpuas hati dengan apa yang sedang terjadi sekarang ini.

Idris Jusoh walaupun pernah menyebut bahawa dia akan terima apa sahaja keputusan dan menerima ketentuan qada' dan qadar terus kempunan dan sedang menagih simpati untuk terus menduduki takhta kerajaan Trengganu.

Persoalan sama ada perlantikan ini sah atau pun tidak telah dibincangkan secara panjang lebar dalam media massa termasuklah media kedai kopi dan warung tepi jalan namun yang pastinya pada pagi ini Ahmad Said akan melangkah gagah sebagai MB Trengganu yang baru, menggantikan bossnya yang juga merupakan Pengerusi BN Trengganu.

Apa yang akan terjadi selepas ini? Sama-sama kita nantikan babak-babak yang menarik yang pastinya akan terus meruntuhkan keangkuhan dan keegoan pemimpin UMNO/BN di negeri Trengganu Darul Iman.

Selamat bertugas wahai Datuk Ahmad Said.

Khairul Faizi Ahmad Kamil
25 Mac 2008, 7.52 pagi
Taman Sri Kluang

--------------------------------------------------------

Ahmad mulakan tugas MB - Malaysiakini
Fathi Aris Omar Mar 24, 08 6:14pm

kemaskini 10:30pm Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kijal, Datuk Ahmad Said, akan memulakan khidmatnya esok sebagai menteri besar baru Terengganu, katanya dalam ucapan di kediamannya di Telok Kalong, Kemaman hari ini.

Beliau sebelum itu menerima sambutan meriah lebih 2,000 penyokongnya yang berkenderaan sejauh kira-kira 10 kilometer bermula dari sempadan Kuantan-Kemaman sehingga ke rumahnya lebih kurang 5.30 petang tadi.

Dalam ucapan kira-kira 20 minit, Ahmad mengucapkan terima kasih kepada penyokong dan rakyat kerana sedia bersamanya.

"Tidak ada orang yang boleh mempertikaikan saya sebagai menteri besar. "Saya tidak pernah bermimpi hendak menjadi pemimpin Terengganu. Ini semua kehendak Allah," katanya, yang juga ketua bahagian Kemaman, di depan penyokongnya.

"Saya akan bekerja (sebagai menteri besar) sebaik mungkin."Menurut sumber-sumber yang hadir di majlis itu, Ahmad juga berkata beliau akan ke pejabat menteri besar esok di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu.

Ahmad diiringi oleh kawalan ketat polis, termasuk pasukan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) dan unit udara, sumber-sumber itu memberitahu Malaysiakini.

Bercakap kepada media, beliau berkata tidak berniat menderhaka kepada Umno dan meminta pucuk pimpinan parti itu supaya tidak terburu-buru membuat keputusan.
"Pelantikan menteri besar bukan atas kehendak saya," katanya.Sebelum ini Umno memberi amaran akan mengambil tindakan disiplin terhadap Ahmad dan beliau harus "menanggung akibat" jika menerima pelantikan jawatan tersebut.

Selain bacaan doa selamat, para penyokong Ahmad juga berselawat. Beberapa ratus penyokong masih lagi berada di luar kediaman Ahmad, kata sumber. Tengah hari tadi, Ahmad menghadap Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan, yang juga Sultan Terengganu, di Istana Terengganu di Kuala Lumpur.

Difahamkan, Tuanku Mizan memberikan sokongan kepada pelantikan Ahmad - yang telah menerima watikah pelantikan daripada Yang Dipertua Majlis Penasihat Pemangku Raja pagi semalam.Malaysiakini juga difahamkan, lebih 10 Adun BN yang awalnya menyokong Idris kini mengalihkan sokongan kepada Ahmad. Bagaimanapun setakat ini tiada pengesahan rasmi tentang perkara itu.

Sementara itu, ahli parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah, berkata pelantikan Ahmad oleh Majlis Penasihat Pemangku Raja (MPPR) Terengganu adalah sah dan Adun itu sekarang seorang menteri besar.

"Sultan telah bertindak dalam bidang kuasa baginda untuk melantik seseorang yang dipercayai mempunyai dukungan majoriti ahli Dewan Undangan Negeri (DUN)," kata Tengku Razaleigh, mengulas kenyataan Perdana Menteri semalam bahawa pelantikan tersebut "tidak mengikut Perlembagaan."

Beliau, bekas menteri kewangan, menyifatkan keadaan tegang dan tidak menentu di negeri itu sebagai "krisis kerajaan, dan bukannya krisis Perlembagaan." "Terserahlah kepada persidangan DUN nanti untuk memberikan usul percaya kepadanya (Ahmad)," tambahnya.

Tengku Razaleigh menyifatkan kenyataan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi itu sebagai "salah". Selain krisis di Terengganu, kata Tengku Razaleigh lagi, cara Abdullah menangani krisis di Perlis baru-baru ini menunjukkan "kelemahan beliau yang terlalu menonjol" dalam mengurus hubungan asas dan fungsi muda kerajaan.

Krisis pelantikan menteri besar Terengganu berlarutan sejak majlis angkat sumpah Datuk Seri Idris Jusoh di Istana Maziah, Kuala Terengganu pada 10 Mac ditangguhkan.Nama Ahmad bersama dua lagi bekas exco negeri disebut-sebut sebagai pengganti Idris.

Bagaimanapun desas-desus itu tergantung 14 hari sehingga pejabat Sultan Terengganu mengumumkan nama Ahmad pada petang Sabtu lalu - seterusnya mengundang pemulauan 23 Adun BN yang diketuai oleh setiausaha badan perhubungan Umno negeri, Datuk Rosol Wahid.

Kumpulan wakil rakyat BN itu, seperti juga pandangan Abdullah sebagai pengerusi BN, menegaskan Idris sebagai pengerusi BN negeri dan juga ketua badan perhubungan Umno negeri satu-satunya calon yang layak untuk jawatan tersebut.